اندیشه وهنر معلم
راه معلم: مابایدبرای رسیدن به دموکراسی ازکودکان آغازکنیم،تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است.

  عبدالرضا قنبری      

کتاب های درسی ادبیات و نادیده گرفتن دانش آموزان دختر

پیش بینی می شود در سال تحصیلی 97-96 حدود 13 میلیون دانش آموز در مدارس ثبت نام کرده باشند.از این تعداد بیش از نیمی از دانش آموزان را دختران تشکیل می دهند. اگر چه نوع تعامل با دختران و پسران درمدارس آموزش و پرورش باید متفاوت باشد ، اما نوع نگاه از جنبه توانمندی و استعداد و زمینه برای ایجاد بسترهای رشد فردی و اجتماعی ،نباید متفاوت باشد. متاسفانه تفاوت در نوع نگاه جنسیتی در کتاب های درسی دوره های مختلف تحصیلی ، باعث سرخوردگی و افسردگی و مانع رشد دختران دانش آموز می شود.وظیفه آموزش و پرورش آن است که به تربیت دخترانی اهتمام ورزد که آنها در آینده هم مادر خوب باشند و هم " شهروند " خوب . هم در زندگی اقتصادی نقش خود را بر عهده گیرند و هم در فعالیت های فرهنگی . با اندوه باید گفت ؛تصویری که از زن در کتاب های درسی نشان داده می شود ، زنی است که فقط به کارهای خانه می پردازد و دختران هم در کنار مادر در کارهای خانه کمک می رسانند.تصاویر زنان در کتاب های درسی به ویژه کتاب های دوره ی ابتدایی (که بیشترین تاثیر را روی دانش آموزان دارد.) در کنار تصاویر مردان ................



ادامه مطلب ...
جمعه 31 شهريور 1396برچسب:, :: 18:48 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

پاسخ چند تن از همکاران ارجمند به پرسش :

"وظیفه ی اجتماعی /تاریخی  معلمان در شرایط کنونی جامعه درکلاس درس چیست؟"

  ناصحی فر/ اسلامشهر

درشرایط کنونی جامعه،وظیفه ی تاریخی/اجتماعی معلمان در کلاس درس چیست؟

یکم : معلمان نبایستی دانش آموزان را مثل طوطی بار بیاورند.

دوم : اندیشه کردن را به آنها بیاموزند.

سوم: درس مهارتهای زندگی را آموزش دهند.

چهارم : اکثریت دروس، نه به درد دنیا و نه به درد آخرت دانش آموزان می خورد، پس سعی کنند،یک مهارت طراحی،هنری،

ورزشی،کاربردی به فراگیران آموزش دهیم.

پنج :تفکر ،نقدو انتقادکردن و انتقاد پذیری را آموزش دهیم.

ششم: راحترام به حقوق شهروندی و عملیاتی کردن آن را در برنامه کاری قرار دهیم.

هفتم:از خرافات دوری کنیم و تلاش کنیم ذهن فراگیران را از خرافه گویی پاک کنیم.

هشتم ا رزشها و باورها و اعتقادات صحیح را نهادینه کنیم و از ضدارزش ها و تجمل گرایی و منفعت طلبی دوری کنیم.

نهم حس مسئولیت پذیری و پاسخگویی را در آنها افزایش دهیم.

دهم اسطره های ملی و علمی کشور در قدیم و جدیدرا معرفی کنیم. و برای ایجاد فردایی بهتر امید و نوید دهیم.

یازدهم  شادابی،جنب و جوش،نشاط،پویایی را به مدارس برگردانیم،البته احتیاج به خرد جمعی است.فضای غم و اندوه را از مدارس پاک کنیم.

  محسن محمدپور خراسان مرکزی

 

اگر بخواهیم در یک واژه بگوییم همان وظیفه ی مهم معلمان، فراهم کردن زمینه ی پرسش و پاسخ است.

چنین به نظر می رسد،معلمان یک رسالت بسیار مهم  دارند، و آن پرورش شهروندانی مسول و پرسشگراست.

این موضوع یکی ازشرایط لازم برای بهبود زندگی و ارتقا همه جانبه کشور می باشد.

ازدید نگارنده جامعه ی مایک جامعه کلنگی است، وبه راحتی آنچه ساخته رانابود می کند تابنایی نوبسازد !

 به همین دلیل پس از صد سال قانون گذاری و نظارت ،نمیدانیم وظیفه نمایندگان چیست؟

امروزه  همان را می خواهیم که صد سال پیش میخواستیم!

متاسفانه ما ملتی  پایدار،هماهنگ ، پیوسته و مستحکم  نیستیم .

 ماملتی آماده برای هیجان و حرکت های سریع و بدون نتیجه ایم، که ناگهان سیلاب میشویم و تخریب میکنیم ! و باز میسازیم  تا سیل راه بیندازیم وبنایی جدید را با همان سبک بر بنای قبلی و درهمان محیط ایجاد کنیم !!!

به جای تغییر تدریجی درجامعه وایجادساختارهای قدرتمنداجتماعی وتغییر از پایین و بدنه به تغییر از بالا معتقدیم و تاسف برانگیزاست که همیشه دنبال قهرمان و قربانی هستیم .

ای کاش براستی اراده کنیم :

 ازاین مهر با مهر ، حق سوال را برای دانش آموزانمان به رسمیت بشناسیم .

 و به آنها بگوییم سوال بپرسید و کسی سزاور تر از معلم برای پرسش و پاسخگویی نیست.

 به دانش آموزانمان بگوییم حتی حق دارید از رنگ پیراهنم نیز سوال کنید ، چون رنگ و نوع پوششم بر روحیه شما عزیزان موثر است .

جمعه 31 شهريور 1396برچسب:, :: 17:39 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 مدیریت مشارکتی و نقش مدیریت کارامد در سازندگی جامعه و نسل آینده

داریوش ترکاشوند

یکی از مهمترین وظایف و هنرهای مدیریت آموزشی و نیروی انسانی سازمانها، شکوفاسازی استعدادها وبه فعلیت رساندن توانمندی ها وخلاقیت هاست.

 

بی گمان امروزه مدیریت مشارکتی از ضروری ترین شیوه های مدیریتی جهت رسیدن به اهداف مدیریت آموزشی و نیروی انسانی سازمان ها می باشد، این هنر مدیریت در نحوه انتقاد پذیری و تشویق کارکنان به مشارکت پذیری در تصمیم گیری ها و سیاست گزاری ها هر سازمان نمود جدی.....



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 30 شهريور 1396برچسب:, :: 22:3 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 علی منفردی   

 

باز نشسته آموزش وپرورش گیلانغرب دارای مدرک لیسانس آموزش ابتدایی ومدرک ممتاز خوشنویسی ودارای بیست ونه ماه حضور در جبهه وایثارگری

 

حضور در یک دوره نمایشگاه  به نام تجلیل از نخبگان بازنشسته بیست و پنج شهریور1396  تهران ساختمان شرکت نفت

  ازطرف صندوق باز نشستگی

 

علی منفردی از  کیومرث بهرامی به عنوان مربی محلی خود یاد کرده است.

 

                    

 

پنج شنبه 30 شهريور 1396برچسب:, :: 21:39 :: نويسنده : *** راه معلم ***

خجسته امین پور  دبیر مدارس اصفهان 

 

 

 

                 

                            

 

 

پنج شنبه 30 شهريور 1396برچسب:, :: 21:20 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

منیره بابایی معلم ونقاش 

متولد 1336 گرگان ، فوق دیپلم مربی کودک، تهران،معلم بازنشسته،درمدارس مناطق 5 ، 11 و13 تهران

منیره فراگیری نقاشی را در کلاسهای آزاد نقاشی زیر نظر اساتید: 
هانیبال الخاص ، بهمن نیکو و بهزاد شیشه گران آغاز کرد و اوج هنر خود را در گالری های گوناگون انفرادی به نمایش گذاشت
 
نمونه ای از نمایشگاه انفرادی که خانم بابایی برپا کرد.
 1388 نمایشگاه نقاشی،     فرهنگسرای اندیشه                   تهران 
1390 نمایشگاه نقاشی،      فرهنگسرای پایداری                  تهران
1391 نمایشگاه نقاشی،      تالار فخرالدین اسعدگرگانی          گرگان
نمونه ای ازنقاشی های منیره :
 
 
           
     
 
 
                 
 
 
 
چهار شنبه 29 شهريور 1396برچسب:, :: 22:51 :: نويسنده : *** راه معلم ***

استاد عباس معارفی زنجانی ازپیشکسوتان کانون     

دریافت لوح افتخار از سوی سازمان یونسکو به استاد عباس معارفی بنیانگذار خوشنویسی با خط ریز
لطفا برای دانلود کتاب قانون خوشنویسی با خودکار ولوح سپاس از یونسکو 
لینک زیر را کلیک کنید.

لوح سپاس و قوانین خط ریز 

چهار شنبه 29 شهريور 1396برچسب:, :: 12:27 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

رسول بداقی
 
مهررا دزدیده اند،
شکارگران‌ انسانیت

نیکی ها راسربریده اند،
ودرپوستین اش 
 به اهورمزدافخر می فروشند.

لبخند،
تندیسی شده است.
برسر دکان فروشندگان افسانه ها

باطنین دلنشین صدای مهر
دام گشوده اند،
شکارگران‌‌ خدا

چه می خواهی 
ای کودک لبخند؟

ای دستان نوازشگر مادر
این دندان ببرخوناشامیست
که می نوازی
نه قلبی پاک وزخم خورده
 
ای باغبان پینه بسته 
این گلسرخ نیست
که آبیاری می کنی،
این خون اندیشه وآزادگیست.
 
من اینجا به تماشانخواهم‌ نشست
دربازار ریاکاران.
 
اندیشه ای باید ساخت 
که هیچکس
 آبرو را به نانی نفروشد.
باوری که شرف را
برتراز جان بنوازد. 
 
 
*****
شنبه 25 شهريور 1396برچسب:, :: 20:41 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 معلمی که به جای تدریس سبزی پاک می کند! / بخش دوم  وپایانی

هاله صفرزاده          

 چطور شد معلم شدی؟

اول خواهرم معلم شد. او خیلی باهوش بود. خیلی هم سختی کشید. من یک هزارم خواهرم هم سختی نکشیدم. درس خواندن دختران را او در خانواده رسم کرد. تا قبل از اینکه او به مدرسه برود در خانواده‌ی ما نمی‌گذاشتند دخترها مدرسه بروند. خواهرم خودش رفت ثبت نام کرد. به مدیر مدرسه گفته بود که می‌خواهم مدرسه بیایم. با لباس خانه رفته بود. مدیر گفته بود برو با بزرگترت بیا. شما کارت ندارید؟ تو نمی‌توانی درس بخوانی. گفته بود پس چرا برادرم درس می‌خواند؟ من هم می‌خواهم درس بخوانم. بعد که فامیل فهمیدند او مدرسه می‌رود، تمام اقوام دخالت کردند که او را از مدرسه بیرون بیاورند. ولی برادر بزرگم نگذاشت. تنها فردی بود که در مقابل همه ایستاد و گذاشت ما درس بخوانیم. بعد، دیگر سیل دختران فامیل بود که به مدرسه رفتند.

من درس خواندن را سال 73 شروع کردم. البته خواندن تمام کتاب‌ها را ................



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 23 شهريور 1396برچسب:, :: 2:51 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

تأثیر یادگیری کم خطا بر الگوی پرتاب از بالای شانۀ کودکان کم توان ذهنی

داریوش ترکاشوند/ دبیرآموزش وپرورش رومشکان 

 

چکیده

هدف تحقیق حاضر بررسی اثر یادگیری کم خطا بر الگوی پرتاب از بالای شانه کودکان کم توان ذهنی بود. به این منظور30 دختر کم توان ذهنی آموزش پذیر راست دست در دامنۀ سنی10-8 سال  و به طور تصادفی در 3 گروه 10 نفری قرار گرفتند (تغییر فاصله، تغییر اندازه و شاخص ثابت (کنترل)). در گروه تغییر فاصله، فاصله پرتاب از هدف و در گروه تغییر اندازه، اندازه هدف تغییر می­کرد. همچنین در گروه شاخص ثابت فاصله و اندازه هدف ثابت بودند. آزمودنی­ها پس از شرکت در پیش آزمون به مدت سه جلسه و در هر جلسه به انجام یک دسته 10 کوششی در مرحلۀ اکتساب پرداختند و پس از 48 ساعت در آزمون یادداری و همچنین یک هفتۀ پس از مرحلۀ اکتساب، آزمون انتقال را تحت تکلیف ثانویۀ شناختی شرکت کردند. نتایج نشان داد که الگوی حرکت گروه کم خطای تغییر فاصله در طی سه مرحلۀ اکتساب، یادداری و انتقال تحت تکلیف ثانویه به صورت معناداری نمرات بهتری از گروه­های تغییر اندازه و شاخص ثابت کسب کردند. در مجموع می­توان نتیجه گرفت که یادگیری کم خطا در گروه تغییر فاصلۀ روشی کارآمد در یادگیری مهارت پرتابی در تحقیق حاضر می­باشد.  ................



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 23 شهريور 1396برچسب:, :: 2:30 :: نويسنده : *** راه معلم ***

فرخنده قربانی /دبیر آموزش و پرورش

 بعد فروش فالها یک دختر ده ساله ای

عازم به منزل میشود باترس و لرز وناله ای

منزل لب خط بوده و شب هم به آخر آمده
پنجاه تومن باید دهد هرشب به یک دیوانه ای

غمگین وخسته میرود ازبین کوران وکران
راهی منزل میشود،چون که ندارد چاره ای

درخانه باشد یک پدر، او منتظر باچوب تر
باضرب وشتم و ناسزا گوید که چه آورده ای

با پول دختر میخرد، قرص ومواد وشیشه را
درشیوه ی اونیست هیچ ،یک خصلت مردانه ای

گرگی درون خانه است، نامش پدر باشد خدا
صید تجاوز میشود، یک دختر بیچاره ای

ای آنکه مسئولی کنون،درخواب شیرینی هنوز؟
اکنون چگونه خفته ای، در اندرون خانه ای؟

ای آنکه می گویی علی، رهبر ومولای تواست
مولا اگر رجعت کند ، بایک دم شاهانه ای

عیش تو و نوش تورا، زهری به کامت میکند
بی شک مبدل میکند، کاخت به یک ویرانه ای
 
فرخنده_قربانی_مقدم
دو شنبه 20 شهريور 1396برچسب:, :: 23:29 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

نگرشی بر داستان ریز علی فداکار...

 نویسنده : محمد علی زحمتکش

 

ریز علی خسته بود.سوز سردی که از منطقه همسایگان کرد می وزید تا مغز استخوانش نفوذ کرده بود. گوش ها داشتند دردی جانکاه را تا مغز کله او هدایت می کردند.سرمای سخت و استخوان سوز قصد داشت این مرد تنها را به زانو در آورد اما ریز علی با جابجا کردن فانوس از این دست به آن دست با قدم هایی محکم و استوار گام بر می داشت..اسلحه شکاری خوش دستش هم جای خود را به عصایی خوش فرم داده بود.سرمای بیرون برای او عددی نبود او از درون داشت با آتشی می سوخت که سرمای بیرون در برابرش صفر بود.او داشت به کشتار کولبرها فکر می کرد... مردمی صبور و نجیب که در همسایگی آنان زندگی می کردند.و هیچ آزاری برای هیچ کس نداشتند..او داشت به فرزندان کولبرها فکر می کرد...........



ادامه مطلب ...
دو شنبه 20 شهريور 1396برچسب:, :: 23:18 :: نويسنده : *** راه معلم ***

  نویسنده : نسرین بهمن پور مشاور

آرامشم رابر هم نزنید.

او مدت هاست دیگر درد برایش درد نیست ، برایش لذتی توأم با آرامش وفرار از تمام دنیای واقعیست . او عاشق صدمه زدن به خودش است ،صدمه ای که من وشما اورا غیر باور وتحمل می دانیم او یک خود آزار است .پدیده ای که مدتهاست گریبان نوجوان وجوان سرزمینمان را فرا گرفته .

هر روزه شاهد پدیده ای هستیم تحت عنوان تیغ زنی ، خود آزاری (self Injury) وبه اصطلاح عوام "خون بازی" براستی این خون بازی چیست ؟از کجا نشأت گرفته ؟ چرااوبا خراش بدن خود ودیدن جاری شدن خون احساس لحظه ای راحتی می کند ؟وچرا وچرا های دیگر ...............



ادامه مطلب ...
دو شنبه 20 شهريور 1396برچسب:, :: 22:38 :: نويسنده : *** راه معلم ***

آسیه سپهری

           

سروهای سبز 
در حصار این 
قلعه ی عجیب 
بالهایشان زخم خورده است
تاب هایشان بریده است 
ولی 
قرض میدهند بال و  پر به دیگری
حسِّ عشق و دوستی 
در مرام سروها، پا به پای آزادگی 
قد کشیده است.

دست و پای سرو گرچه در حصار قلعه است 
نگاه او ولی  بر آسمان 
و برگهای سبز سرو
تاخت میزنند 
     هر چه پیچک نمور تن به هرز داده را،

سرو من
سرو " سبز" وطن
 بال تو
 گر چه خون چکانده و 
زخم خورده است 
لیک،
بر تن وطن 
بال ها بروید از 
  جای زخم های تو
ای
سرو "قرمز" وطن

تقدیم به استاد عبدالفتاح سلطانی وکیل مدافع انسانیت به مناسبت آغزهشتمین  سال زندان بدون مرخصی
 
یک شنبه 19 شهريور 1396برچسب:, :: 18:39 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

نگاهی به نقش نژاد ودین در پیشرفت جوامع


رسول بداقی

امروزه دربرخی گفت وگوها درجامعه ی شریف معلمان دواندیشه ی گوناگون یکی دین ودیگری ملیت ونژاد برای پیشرفت بشر به رقابت گرفته می شود.

برخی ازعزیزان فرهنگی نژاد را دلیل پیشرفت جامعه و دین راعامل سرکوب کننده ی پیشرفت می دانند.وبرعکس.

یکی ازعلمای فلسفه می گوید:

" تفاوت بین نخبگان وافرادمعمولی این است ،که افراد معمولی هرموضوعی را فقط ازیک زاویه بررسی می کنند،اما نخبگان به یک موضوع از زوایای گوناگون می پردازند."..................



ادامه مطلب ...
یک شنبه 19 شهريور 1396برچسب:, :: 18:30 :: نويسنده : *** راه معلم ***

  گفت و گو با معلمی که به جای معلمی سبزی پاک می‌کند. (بخش یکم)
                     هاله صفرزاده                               
دیگر در کوچه پس کوچه‌های شهرک‌های اطراف تهران، اثری از مدارس خودگردان افغان ديده نمي‌شود. مدارسی که در زیرزمین‌ها با همت جوانان باسواد مهاجر افغان برای سوادآموزی کودکان هم‌وطنشان ایجاد شده بود. این مدارس بسته شدند چرا که افغان‌ها باید به کشورشان برمی‌گشتند. در کنار بستن مدارس خودگردان، همان سال‌ها شهرداری ترفندي هم به ان‌جی‌او‌هایي زد که به بچه‌های افغانی درس می‌دادند. گفته بودند بیایید لیست بچه‌های افغان را بدهید تا ما سرانه‌ای به شما بدهیم. بعد هم معلوم شد تمام کسانی که اسمشان را به شهرداري داده بودند به افغانستان برگردانده شدند.
مدارس بسته شدند اما مهاجران به افغانستان برنگشتند یا اگر هم به زور فرستاده شدند بار دیگر با تحمل هزینه‌های گزاف بازگشتند. چرا که در افغانستان ِجنگ‌زده هنوز امنیت وجود ندارد، هنوز کاری نیست که بتوان با آن گذران زندگی کرد. شرایط آنقدر بد است که دشواری‌های زندگی در ایران را به جان می‌خرند و باز می‌گردند و در این گیرودار ِ رفت و آمد و "کارت اقامت"و "مهاجر غیرقانونی" و "دیپورت" و "بازگشت" و ... این کودکان هستند که از تحصیل محروم می‌شوند. این کودکان هستند که به جای درس و تحصیل و بازی..........  

(پایان بخش یکم)



ادامه مطلب ...
جمعه 17 شهريور 1396برچسب:, :: 22:31 :: نويسنده : *** راه معلم ***


 

فرخنده قربانی / داستان                                         

 "روز جهانی عروس"

توی تالارعروسی،زمانی که کنارعلی نشسته بودم،سیمین در گوشم گفت: ماشالا آقا داماد سنگ تموم گذاشته،دامادم که تو دامادا تکه.

تالار سراسر نور وموزیک وشادی بود.علی رویش را از سمت مهمانانی که در حال خوش وبش بااو بودند،به طرف من برگرداند،با لبخند شیرینی که اورا خواستنی تر کرده بود گفت: فردا صبح زود،ماه عسل،همراه پری قصه هام.

ودستم را محکم فشرد،طوری که درد مختصری در انگشتانم احساس کردم،اما دردی بود که طالبش بودم ودلچسب.

مامانم میگه فردا رو استراحت کنین ،پس فردا برین.

علی دستم را به طرف خودش کشید،بایک حرکت او به سویش متمایل شدم،طوریکه صورتش به صورت من نزدیک شده بود،زمزمه وار گفت: قول دادم ،میخوام روز اول عروسیمون یه روز خاص باشه،ماه عسل همراه ‍‍بری قصه هام...............

 

 



ادامه مطلب ...
جمعه 17 شهريور 1396برچسب:, :: 18:15 :: نويسنده : *** راه معلم ***

  گوهران دشت

عبدالرضا قنبری

روزی از پس  روزهای  آینده

ناآمدگان گویند؛

پرستو عاشقانی چند

آسمانی مردمانی

-  به تعداد انگشتان دست در چشم ظاهربین

ولیکن هزاران هزار بیش-

نه در بند آب و نان

نه چسبیده به نام و جان

بل به نام آزادی

گوهران دشت.............



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 16 شهريور 1396برچسب:, :: 11:38 :: نويسنده : *** راه معلم ***

  سرنوشت ِ دلنوشته ها و سر نوشته های هذیانی

شعر / نادر پور خانی

درطوفانِ دَوَرانی ِ حیات/

نشسته بر کشتی جبر /

به انتخاب و اجتناب /

می میرند : /

اوراقی که /

در دستانِ اختیار /

رویانده بودیم./     ....................



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 16 شهريور 1396برچسب:, :: 11:13 :: نويسنده : *** راه معلم ***

  اینجابرای چه کسانی بهارستان است؟!

نویسنده : سپهری

سه شنبه /۱۴ شهریور ۱۳۹۶

اینجا بهارستان است،اما برای چه کسانی بهارستان است؟

 اینجا سازمان برنامه و بودجه است،اما کدام برنامه؟ کدام بودجه؟ وبرای که؟

من درجمع بازنشستگان ...!

 نمی دانم چه چیزی ؛ چه انگیزه ای ؛ چه فکری ؛ چه نفعی ؛ چه کنجکاوی ای ؛وچه

حسی ...  من و چند شاغل دیگر را به میان آنان آورده است ! نه پلاکاردی ؛ نه همراهی برای شعار دادنی !

 یا یک نظاره گرِ صِرف ...!؟



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 16 شهريور 1396برچسب:, :: 11:0 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 داریوش  ترکاشوند

 راستی به دلت چه گفتی؟

امروزپنج مرداد 95 است ، نزدیکی های ساعت ۲در حوالی میدان رسالت گشت میزدم ، به  مغازه ها و دستفروشی های اطراف که نگاه می کردم و به تنهایی خودم می اندیشیدم .یک لحظه حواسم پرت خاطرات دوران دانشجویی شد.
خاطرات اولین میعادگاه عاشقانه مان،خیالات دست دلم را گرفت وکشان کشان برد،تاگذشته های دور!
ذهنم پر خاطره شد. 
 
دهنم پرت آن سیگار توی دستم شد،که پرت کردم تا تو نبینی. اما تودیدی،ومن  به بغض با مزه ات خندیدم، جانم برای شیرینی و دلبریت داشت پرواز می کرد. سنگینی حضورت تنم را می لرزاند ........
 
وامروز که داشتم لای،خاطرات قدیم قدم میزدم، تنها تصویری نا مفهوم و گنگ از تو در ذهنم تداعی می شد مثل یک سایه.....
برای صدمین بار باز از خودم پرسیدم من کجا و این روزهای تهران کجا......؟
آنزمان دنیا را بدون توباور نمی کردم و نمی خواستم. 
نمیدانم چرا بعد از چهارده سال بازسیلاب خیالت رودخانه ی دلم را شست.
تو رفتی،بدون اینکه نشانی از خودبر جای  بگذاری ....!
تو میدانی که  من به خودم بسیار ستم کردم ....؟
امروز وقتی از فرط خستگی،بروی صندلی پارک تکیه زدم که دمی بیاساییم. 
در اوج خیال قطرات اشکی،از چشمانم فروغلتید.
نمیدانم دلیل جاری شدنشان چه بود.
شاید رنج دوران گذشته ای بر باد رفته ،آینده مبهم.... و شاید خاطرات خوش آن روزها همچون مسافری خسته یا دلداده ای شکست خورده پای دلم پینه بسته بود. 
ناگزیرصورتم را ازعابران دزدیم که کسی  اشکها و چهره  ی درمانده ام را نبیند.
فقط،یک سوال بی،جواب در ذهنم مانده بود،آرزو می کردم کاش بودی وهمین یکی را پاسخ می دادی، می خواستم بپرسم،راستی  با آن دلی،که روزی عاشق من بود چه گفتی.....؟
قضاوت سخت است، شایدتوهم غرق آروزهای مشترکمان هستی هنوز! 
اما ،اما آرزویم یکبار دیدن توست.
پایان


ادامه مطلب ...
پنج شنبه 9 شهريور 1396برچسب:, :: 7:15 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

رفیق یکدله غمخوار و یار باید ونیست
فغان چه ها که دراین رزوگارباید و نیست
دگر فریب کهن دوستان به هرزه مخور
که این شراب کهن بی خمارباید و نیست
چراغ تجربه افزون زانکه دربرعقل
نشان بدمنشان آشکارباید و نیست
 
سه شنبه 7 شهريور 1396برچسب:, :: 19:42 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

صفرزاده دبیر مشاور مدارس تهران    

تربیت،فرزندان وخانواده/بخش دوم و پایانی

 1.  کودکان باید قبل از مدرسه رفتن بتوانند کارهای شخصی خود را انجام دهند و بهداشت فردی را رعایت کنند. آنان باید بتوانند خودشان لباس بپوشند. نظافت کنند. ظاهر آراسته و تمیز داشته باشند و کارهای شخصی خودشان را مستقلا انجام دهند. کودکانی که این توانایی را نداشته باشند، از طرف همسالان و اولیای مدرسه مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند.

 

2.  کودکان پیش از دبستان باید بتوانند با همسالان خود و بزرگترها رابطه برقرار کنند. برای این امر والدین می توانند فرصت دیدار با افراد مختلف را برای فرزند خود بوجود آورند. باید فرزندانشان را تشویق کنند تا با همسالان‌شان بازی کرده و از طریق شرکت در گروه آنان نیازهای خود رابرآورده کنند. باید آنان نحوه معاشرت و برخوردهای اجتماعی را بیاموزند. رفتن به مهد و شرکت در کلاس‌های آمادگی این آمادگی ها را تا حد زیادی فراهم می کند.

3.  لازم است والدین روش های صحیح ایجاد نظم در کودکان را بیاموزند. کودکانی که در خانه با رعایت نظم و ترتیب آشنا هستند. سریع‌تر با قوانین انضباطی مدرسه سازگار می‌شوند..............



ادامه مطلب ...
یک شنبه 5 شهريور 1396برچسب:, :: 1:44 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

نادر پورخانی

 

"کلام ِ هذیانیِ خوابِ سپیده دمان" / شعر

 

واژگونگی درد، هم درد است.

کو دُردِ ته ی جام

که جیم کند؛ فرجام را…….



ادامه مطلب ...
یک شنبه 5 شهريور 1396برچسب:, :: 1:37 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 صمد ، یک معلم بود.

عبدالرضا قنبری

     نهم شهریور 1347، رود ارس صمد بهرنگی را در خود فرو برد و به جای آن اسطوره ای به مردم تحویل داد .در باره صمد سخن بسیار گفته شد .آنچه که تردیدی در آن نیست ، ساده و مردمی بودن اوست.او ساده بود و ساده می نوشت و نویسنده ای غیر عادی نبود.شخصیت های داستانش نیز ساده بودند. صمد معلمی که دربرابر کودکان (انسان) احساس " تعهد" می کرد و به شدت نسبت به مسائل دوروبر خود حساس بود .خود را جزئی از جمع می دانست ،نه برتر از آنها و نه جدا از آنها ، نه جلوتر و نه عقب تر." صمد در روستاهای آذرشهر ، همان قدر که برای شاگردانش یک معلم بود، برای پدران آن ها هم یک راهنما بود.او شب ها به خانه بچه ها می رفت و به آن ها سواد می آموخت. خانواده بچه ها اغلب او را به عزا و عروسی و مراسم زیارت رفتن و از زیارت برگشتن دعوت می کردند و اغلب در شام و ناهارهایی که به مناسبت ها ترتیب می یافت ، حاضر می شد. در جشن چهارشنبه سوری و عید نیز با آن ها بود".در هیجده سالگی به عنوان معلم برای تدریس روانه روستاهای آذر شهر شد و.............



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 2 شهريور 1396برچسب:, :: 22:4 :: نويسنده : *** راه معلم ***

فرزندان ،خانواده و تربیت/بخش یکم 

صفرزاده/ ذبیر مشاوره آموزش وپرورش  

 فرزندان تو

فرزندان تو فرزندان تو نیستند

آنان پسران و دختران زندگی در تمنای خویشند

آنها از طریق تو می‌آیند، نه از تو

و با اینکه با تو ‌اند ، به تو تعلق ندارند

ممکن است محبت و عشق خود را به آنها بدهی

ولی افکارت را هرگز، افکارشان متعلق به خودشان است

می‌توانی مثل آنها باشی

اما هرگز نخواه آنها را همانند خود بسازی

ممکن است خانه‌ای برای جسم‌شان بسازی

ولی برای روح‌شان هرگز....................



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 2 شهريور 1396برچسب:, :: 21:50 :: نويسنده : *** راه معلم ***

مابرای رسیدن به دموکراسی،بایدازکودکان آغازکنیم ////////////// ///////////////
درباره ی سایت

به سایت اندیشه وهنر معلم خوش آمدید.>>>>>>>>>>>> راه معلم : ماناچاریم دموکراسی راازکودکان آغازکنیم. / تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است./ آموزش دموکراسی ازگفت وگو آغازمی شود./کودکان رابایدبه شنیدن حرف همدیگرعادت دهیم/ وجدان بیدار/ پذیرش منطق /تعادل عقل و احساس / پرهیزازمفت خوری / رعایت قانون جمع / برتری منافع جمعی بر منافع فردی / این تفکر که "هیچکس بدون اشتباه نیست."رابایدبه کودکان بیاموزیم. /// اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی : دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. //// اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی : احزاب، جمعیت‏ها، انجمن‏های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته‌شده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبورکرد.
تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است ..........
">
تازه ها
نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 169
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1