اندیشه وهنر معلم
راه معلم: مابایدبرای رسیدن به دموکراسی ازکودکان آغازکنیم،تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است.

 

 نقدی برآموزش وپرورش ایران

جوادلعل محمدی / معلم

من نمی دانم که خانواده های قربانیان تجاوز جنسی چه رنجی می کشند،اما افشای فاجعه ی تجاوزبه دانش آموزان  در بهار 97 و رسیدگی به این قصه ی پر غصه در پشت درهای بسته ، تمام ماجرا نیست . تجاوز به 6 دانش آموز دبستانی در سال 93، تجاوز مربی ورزش به 14 دانش آموز در جنوب تهران در سال 95 ، ماجرای ندای 9 ساله در زنجان ، تجاوز به دختر بچه ای در ارومیه توسط سرایدار در سال 96 و مکرر شدن بی اخلاقی های هر روزه در جامعه ، دلالتی روشن بر سبک شمردن آموزش و سبکسری ساختارهای رسمی قدرت در ایران است .
 دکتراصغرپور می نویسد و فرمانده ناجا می گوید که در سال گذشته ، از قریب به 1000 پرونده ی آمار تجاوز جنسی ثبت شده در ایران ؛ 60 درصد مربوط به پسران و 40 درصد مربوط به دختران است! و این در حالی است که آقای دکتر اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران ، آمار غیر رسمی را بیش از اینها می داند . باورم این است که این آمار شگفتی آور ناشی از عدم آموزش جنسی ، مکتوم نگه داشتن و فرافکنی مسئولانی است  که خم به ابرو نمی آورند و مشخص نیست کی وقت آن می رسد تا دوجمله بنویسند و دست کم بگویند : من شرمنده ام که نتوانستم ،امنیت وارامش برقرار کنم، پس استعفا میدهم ....
 در چرائی و واکاوی این ماجراهابایدبه این مسئله ی اساسی اشاره شود،که کشور ایران داری سیستمی ایدئولوژیک و سنتی است،با آموزه های باز و دموکراتیک در چهارچوب استاندارد مطلوبِ جهانی فاصله ی بسیاری دارد.  واقعیت این است که فلسفه واصول تعلیم و تربیت درکشور ایران در 40 سال گذشته درصدد تحمیل یک نوع دینداری خاص و تبدیل کردن دانش آموزان به سربازان ایدیولوژیک و بی مغز بوده است، که از سوی نظام سیاسی حاکم ، اعمال می شود تا ثابت کند:
 " هر آنکه کشته نشد از قبیله ما نیست."
 آمارهای ارائه شده،میوه ی تلخِ جامعه‌ای است که در آن محدودیتهای  تربیتی، نظام آموزشی معیوب وناکارآمد را فراهم کرده است که باپنهان کردن آموزش‌های صحیح وتابوکردن مسائل جنسی می خواهدازآن پیام خجسته ی دینی استخراج کند .
 دردناک است که بر اساس آمار،کشور ایران 4 میلیون کودک بازمانده از تحصیل دارد و یک ونیم میلیون نفرآنان بعلت فقر به کودکان کار تبدیل می شوند و به 50 درصد آنان تجاوز می شود! دردناک ترآنکه به گزارش دیده بانِ ایران ، بیش از 17 درصد ازدواج های ثبت شده در هر سال متعلق به کودکانی است که بیشترآنان بعد ها مادران بیوه نام می گیرند . 
تأثر برانگیز است که شهرقم به عنوان بزرگترین مرجع تعلیم آموزش های دینی، بیشترین آمار طلاق را درسال گذشته به خودش اختصاص داده است .
دنیای امروز کانونِ بحثِ آموزش مدرن انسان است ولی در نظام آموزشی ایران کانون آموزش اسلام و دین است، آن هم نه اسلامی که مسلمانان دنیا به آن مفتخرند ؛ بلکه منظور قرائتی است که سقف ریاست را بر ستون ظواهرشریعت استوار کرده است . 
درسند 2030 آمده است:
 "هیج دولتی این حق و مشروعیت را ندارد که به صرف کسب قدرت ، محتوای آموزش را تغییر بدهد و نسل آینده را در خدمت آرمان های خود ببیند."
همچنین نزدیک به همین مضمون آمده است:
 " دنیای امروز آموزش را در خدمت همه می داند و همه ی بازیگران آموزش ، اعم از محققان ، معلمان ، پدر و مادرها تا دانش آموزان باید در تصمیم گیری در این حوزه دخیل باشند و محتوای آموزشی باید از دست دولت خارج شود و تهیه آن باید در دست متخصصان باشد و هدف آموزش نیز باید انسان خود مختار، خلاق ، پرسشگر ، آزد و دگر دوست باشد،تابتواند جامعه فردا را بر پایه ارزش های اساسی احترام به آزادی وجدان و اندیشه سنجش گری کند. "
اما تصویری که ایران از شکل و شیوه آموزش ارائه می دهد شکاف و تعارض بنیادین با روح این سند دارد .
 سند ۲۰۳۰شاید در رهگذر استانداردهای جهانیِ دو دهه آینده ، بهبودِ آموزش جنسی را، مقابله با آسیب های جدی جسمی، روحی و عاطفی بداند ، اما در ایران آموزش در باب این مسائل حتی در سطوح دانشگاهی نیست،گفتگوی صریح و شفاف در این باره مغایر با ارزش های اسلامی و ملی و ترویج همجنسگرائی شمرده می شود . 
این سند شاید به تساوی جنسیتی و توانمند سازی دختران برای پایان دادن به همه ی اشکال تبعیض علیه زنان فکر کند ،  در این سند شاید حقوق بشر، تلاش و مبارزه با فرهنگ جنگ و تلاش برای صلح پایدار و خلق شهروندی جهانی با ارزش های فرهنگی همگون باشد.
اما در ایران آموزش روزمره حقوق بشر یعنی جهاد و مبارزه بر علیه کفار و دنیای غرب و استکبار!
و تا پایگاه آموزش و جایگاه دین از  هم جدا نباشد ، نمی توان به ایجاد یک فضای مناسب و بحث جدی در این باره خوشبین بود . لذا با شرایط فعلی که هیچ اراده ای برای تغییر وجود ندارد.
ادامه ی چنین فجایعی به هیچ وجه دور از ذهن نیست ومتأسفانه هزینه اش رابایدبی دفاع ترین وبی پناه ترین اقشارجامعه بپردازند .
پنج شنبه 28 تير 1397برچسب:, :: 11:37 :: نويسنده : *** راه معلم ***

مابرای رسیدن به دموکراسی،بایدازکودکان آغازکنیم ////////////// ///////////////
درباره ی سایت

به سایت اندیشه وهنر معلم خوش آمدید.>>>>>>>>>>>> راه معلم : ماناچاریم دموکراسی راازکودکان آغازکنیم. / تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است./ آموزش دموکراسی ازگفت وگو آغازمی شود./کودکان رابایدبه شنیدن حرف همدیگرعادت دهیم/ وجدان بیدار/ پذیرش منطق /تعادل عقل و احساس / پرهیزازمفت خوری / رعایت قانون جمع / برتری منافع جمعی بر منافع فردی / این تفکر که "هیچکس بدون اشتباه نیست."رابایدبه کودکان بیاموزیم. /// اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی : دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. //// اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی : احزاب، جمعیت‏ها، انجمن‏های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته‌شده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبورکرد.
تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است ..........
">
تازه ها
نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 33
بازدید کل : 5496
تعداد مطالب : 169
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1