اندیشه وهنر معلم
راه معلم: مابایدبرای رسیدن به دموکراسی ازکودکان آغازکنیم،تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است.

 

به شاعر عاطفه و مهر ، رضا مقصدی

 تهماسب سهرابی /دبیر آموزش وپرورش رشت

------------------------------------
« ای غم بگو از دست تو آخر کجا باید شدن 
در گوشه میخانه هم ما را تو پیدا می کنی » شهریا ر
-------------------------------------------
آنگه نشینی پیش من
 راز دلت وا می کنی 
چندان کرشمه می روی
 تا در دلم جا می کنی
 
گویم برو آزرده ام
 این نکته حاشا می کنی
چنگت فشارد جان من
 هیچت نه پروا می کنی
 
اندوه را با جان من
 همخانه همجا می کنی
من را میان مردمان
 چون قیس رسوا می کنی
 
تا چند با من این چنین
 اینجا و آنجا می کنی
با این همه د ر جان من
 شوری تو برپا می کنی
 
« ای غم بگو از دست تو آخر کجا باید شدن
 در گوشه میخانه هم ما را تو پیدا می کنی »
 
تهماسب سهرابی- رشت 12 دی 1393


ادامه مطلب ...
سه شنبه 24 مرداد 1396برچسب:, :: 12:37 :: نويسنده : *** راه معلم ***

  

 اشکهای مونا...!  

/ خاطره /

زهرا محمدی /دبیر منطقه ی 17 تهران                            

   

      همیشه اولین و خاص ترین اتفاقات به خوبی در ذهن آدم حک می شود،اولین سال تدریس ام بود .درمنطقه 17 تهران مدرسه راهنمایی فجر اسلام

که بعدها به طلوع فجرتغییر نام داد،تدریس می کردم. هنوز تجربه ی تدریس نداشتم. رشته تحصیلی ام ادبیات فارسی بود ،اما علوم اجتماعی تدریس

می کردم . آخرین روزای سال تحصیلی بود،درهمان سال تلنگری باعث شد،تا خطاهای ناشی از کم تجربگی رو هم درزندگی وهم در تدریس تکرار

نکنم.



ادامه مطلب ...
دو شنبه 23 مرداد 1396برچسب:, :: 21:50 :: نويسنده : *** راه معلم ***


تا ساعت صفر 

عبدالرضا قنبری

 

بر می گردند

 

با ضرب آهنگ پوتین هایشان

 

و در

 

با گلوی فریاد،

 

تا بترسند

 

بندیانی که خوابند و

 

خواب هفت شاه

 

و نقشه می کشند سقوط شان را

 

درهای آهنین حتا

 

رویاهایشان را

 

درفاصله ی صدای قدم هایشان

 

پیش تر نمی برد

 

با گلوی فریاد

 

و حنجره زخمی

 

آمیخته با صدای پوتین و ...رویا

 

برخیز!

 

بازرسی است رفیق

 

دفتر رویاهایت را

 

تا ساعت صفر

 

فرصت داری بخوانی

 

رویا ها

 

از صدای پوتین ها و قدم هایت جلوتر نمی رود.

 

دو شنبه 23 مرداد 1396برچسب:, :: 1:1 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 هنر چیست؟ /زهرا محمدی / دبیر هنر آموزش و پرورش تهران

 چکیده:   

هنر منشاء هستی ست. هنرمند خالق هنر. تاثیر هنر بر روح افراد امری غیر قابل انکارست. آنچه در این پژوهش بدان توجه ویژه می شود ارتباط بین هنر هاست و منشاء ذاتی هنر که می توان از آن به منابع وجود دست یافت. تعامل میان هنر ها می تواند عالم را دگرگون کند تعامل میان انسانها و فرهنگ ها را به وجود میآورد ومی توان از این طریق به منابع ذاتی بیشماری دست یافت. و آثار هنری متفاوتی خلق کرد که یقینا از ویژگی های ارزشمند تری برخوردار بوده و نه تنها از اثرات قبلی هنر بر انسان بهره برد بلکه اثرات دیگری را بوجود آورد. در عین حال تعامل میان هنر ها باعث می شود هنر و پیام هنرمند از حالت تنهایی ایستایی و انزوا خارج شود و در مسیری پویا و سرنوشت ساز قرار گیرد که همانطور که گفته شد باعث خلق آثار خلاقانه تری ست. لازم به ذکرست که روش پژوهش در اینجا روش کتابخانه ایست و از روش تحلیلی- توصیفی مورد مطالعه قرار گرفته است.    ................................



ادامه مطلب ...
شنبه 21 مرداد 1396برچسب:, :: 19:5 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

درسی ازخشت /  خاطره /   امید ناصحی فر

چند سال پیش مدیر یکی از مدارس راهنمایی اسلامشهر بودم، در دوازدهم اردیبهشت،روز ملی معلم یکی از دانش آموزان مدرسه ی ما یک کار شیطنت آمیز کرد. اویک آجر کادو کرده بود، به عنوان هدیه ی این روزبرای معلم  روی میز گذاشته بود تا به این وسیله همکلاسی های خودش را بخنداند ومعلم خود را مسخره کند.

معلم پس از  ورود به کلاس ،متوجه کادو روی میز شده بود.بچه ها ضمن تبریک روز معلم از او خواسته بودند، کادو روی میز را باز کند.

او پس از سپاس فراوان از دانش آموزان ،با دیدن آجری که به عنوان هدیه در کاغذ زیبایی پیچیده شده بود،بسیار ناراحت شده وبا قهر و ناراحتی از کلاس بیرون آمده و وارد دفتر شد.................



ادامه مطلب ...
جمعه 20 مرداد 1396برچسب:, :: 17:7 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 منوچهرآقابیگی /خاطره                                    

  یک مدرسه ،یک طناب 

دانش آموزی که به آموزگارش درس اخلاق آموخت.

اولین سال خدمتم سال 1366 همزمان بود با شدت گرفتن جنگ ایران و عراق به این سبب بیشتر مدارس آموزگار نداشتند،ویا با تعداد دانش آموزان زیاد و یک آموزگار دایر بودند.

من و دوستم چون میانه های آذرماه جذب آموزش و پرورش شدیم، در نتیجه ما را به دورترین روستا فرستادند که جاده خاکی  داشت و باید نیم ساعتی پیاده روی می کردیم،تا به مدرسه می رسیدیم .

بعد از یک ماه تدریس در مدرسه به ما گفتند چون بیشتر آموزگاران به جبهه رفته اند، یکی از شما باید به روستای دیگری برود.................



ادامه مطلب ...
شنبه 14 مرداد 1396برچسب:, :: 9:39 :: نويسنده : *** راه معلم ***

مابرای رسیدن به دموکراسی،بایدازکودکان آغازکنیم ////////////// ///////////////
درباره ی سایت

به سایت اندیشه وهنر معلم خوش آمدید.>>>>>>>>>>>> راه معلم : ماناچاریم دموکراسی راازکودکان آغازکنیم. / تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است./ آموزش دموکراسی ازگفت وگو آغازمی شود./کودکان رابایدبه شنیدن حرف همدیگرعادت دهیم/ وجدان بیدار/ پذیرش منطق /تعادل عقل و احساس / پرهیزازمفت خوری / رعایت قانون جمع / برتری منافع جمعی بر منافع فردی / این تفکر که "هیچکس بدون اشتباه نیست."رابایدبه کودکان بیاموزیم. /// اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی : دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. //// اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی : احزاب، جمعیت‏ها، انجمن‏های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته‌شده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبورکرد.
تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است ..........
">
تازه ها
نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 33
بازدید کل : 5496
تعداد مطالب : 169
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1