اندیشه وهنر معلم
راه معلم: مابایدبرای رسیدن به دموکراسی ازکودکان آغازکنیم،تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است.

سه شنبه 3 مهر 1397برچسب:, :: 11:16 :: نويسنده : *** راه معلم ***

  ازفریادهای خیابانی، تامیزمذاکره 


 رسول بُداقی

در روند فعالیت سیاسی / اجتماعیِ یک جامعه، تشکیلاتی که در قدرت هست، به هردلیل خودرا برترین قدرت تصور می کند،که این تصور نابه جا موجب می شود ، برخورد قدرت حاکم با سایر افراد و گروههای اجتماعی زورگویانه و به خیال خودش منطقی و سرنوشت قطعی جامعه است.
 قدرت حاکم، تنها هنگامی سایرگروه ها وافراد را به حساب می آورد،و به خواسته ی آنها گوش می کند، که برایش خطری در راستای تضعیف قدرت بوجود آورند.
قدرت حاکم، پس از آنکه همه ی راههای سرکوب ، ارعاب، تطمیع و.... را درراه اثبات قدرت خود پشت سر گذاشت اما نتوانست مخالفین را به سکوت وتمکین وادار کند، آخرین روشِ او، پای میز مذاکره و گفت وگو با مخالفین خواهد بود.
در این مرحله موفقیت گروههای مخالفِ قدرتِ حاکم ،بستگی به شیوه ی استفاده از " میز مذاکره "دارد،در واقع رسیدن قدرت حاکم به مرحله ی مذاکره نتیجه ی سالها مبارزه و هزینه دادنِ مخالفین قدرت است، که نباید این موقعیت برای مخالفین، آسان از دست داده شود.
ازاین رو نخستین شرط مذاکره بین قدرتِ حاکم و مخالفین ،ضمانت اجرایی و برابری موقعیت مذاکره از هر نظر می باشد.
برای نمونه : 

۱. زمان ومکان مذاکره باید با توافق دوطرف باشد.

۲. هردوطرف مذاکره کننده، اختیار داشته باشند که تیم خودرا آزادانه برای مذاکره برگزینند.

۳. شرایط دیدار ومیز مذاکره مانند صندلی ها ، روشنایی ، لباس(بویژه لباس نظامی) ، دمای هوا ، زمانِ صحبت ، سخنرانی، بحث، لوازم همراه و....  باید برابر باشد.

۴. گفت وگو دوطرفه باشد، نه آنکه یکطرف فقط شنونده باشد.

۵. تضمین کافی برای امنیت _پیش از مذاکره، در میان مذاکره و پس از مذاکره _ توسط طرف مذاکره کننده ای که در قدرت است، به طرف مخالف یا منتقد یا معترض داده شود.

۶. هر طرف از مذاکره، اختیار داشته باشد، سخنگوی خود را خودش برگزیند.

۷. برهم زدن هر کدام از قراردادهای بین طرفینِ مذاکره، در هر مرحله با هدف تحقیر وامتیاز گیری خواهد بود ، وطرف مخالف باید از ادامه مذاکره خودداری کند.مگر آنکه  یک طرف بخواهد،امتیازی بدهد.

۸. هیچ کدام از طرفین با هدف شاخ و شانه کشیدن برای دیگری وارد مذاکره نشوند، مثلا طرف قدرت حاکم نباید با پوشش نظامی وارد مذاکره شود.

۹. موضوع مذاکره  و تاریخ تحقق آنها مشخص باشد.

ازآنجایی که تیمی که در قدرت هست ، به‌خاطرتجربه ی بیشتر،شاید زبده تر باشد، تیمِ مخالفینِ قدرت، بهتر است، چند روز پیش از شروع مذاکره، باهم درچند نشست، هماهنگ شده و یک یا دو سخنگو ازمیان خود برگزینند، درهیچ مرحله ای ناهماهنگی بروز ندهند، واجازه ندهند ، طرف مذاکره کننده میان آنان اختلاف بیندازد. 
تلاش کنند گفتگو و اختلاف و اشتباه گروه خودرا آهسته یا بصورت نوشته به سخنگوی تیم خود یادآوری کنند، مبادا طرف به اشتباه یااختلاف آنان پی ببرد، وازآن به سود خودبهره برداری کند.
برای تصمیم گیریهای تازه ، وآنی ،بهتر است زمانی را برای شور با تیم خود درخواست کنند.
بهتر است فقط سخنگو ، بحث کند ، هیجانی و عصبانی نشوند، به طرف گفتگو احترام بگذارند،نگاهشان به پیرامون،  تک تک افراد خود و طرف روبرو باشد.
خلاصه اینکه ، هم اندیشی، همدلی، هماهنگی و آرامش ، چهار شرط پیروزی هستند.
 
یک شنبه 1 مهر 1397برچسب:, :: 23:19 :: نويسنده : *** راه معلم ***

مابرای رسیدن به دموکراسی،بایدازکودکان آغازکنیم ////////////// ///////////////
درباره ی سایت

به سایت اندیشه وهنر معلم خوش آمدید.>>>>>>>>>>>> راه معلم : ماناچاریم دموکراسی راازکودکان آغازکنیم. / تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است./ آموزش دموکراسی ازگفت وگو آغازمی شود./کودکان رابایدبه شنیدن حرف همدیگرعادت دهیم/ وجدان بیدار/ پذیرش منطق /تعادل عقل و احساس / پرهیزازمفت خوری / رعایت قانون جمع / برتری منافع جمعی بر منافع فردی / این تفکر که "هیچکس بدون اشتباه نیست."رابایدبه کودکان بیاموزیم. /// اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی : دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. //// اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی : احزاب، جمعیت‏ها، انجمن‏های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته‌شده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبورکرد.
تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است ..........
">
تازه ها
نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 33
بازدید کل : 5496
تعداد مطالب : 169
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1