نگرش و روش سیستمی درحل مسائل فرهنگی-اجتماعی/ باقری
اندیشه وهنر معلم
راه معلم: مابایدبرای رسیدن به دموکراسی ازکودکان آغازکنیم،تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است.
 
   نگرش و روش سیستمی درحل مسائل فرهنگی-اجتماعی

     با توجه به شرایط بومی ایران
 
      باقری 
 

                             چکیده

در سال های اخیر تحلیل معضلات اجتماعی و فرهنگی و ...با استفاده از نگرش سیستمی و گل گرا،در بین بخشی از روشنفکران و اندیشمندان ایرانی باب شده است.در این مکتوب،با استفاده از نظریات برخی از بزرگان و شارحان نظریه سیستمها همچون"راسل ایکاف" و تجربیات عملی برخی ازاندیشمندان ایرانی-که درحوزه ی سیستم فعال هستند-خصوصا دکتر سید محمدرضا هاشمی گلپایگانی،دکتر محمد حسین بنی اسدی و دکتر رضا رمضانی،دلایل پیدایش،نگرش و تفکر سیستمی و مزایای آن نسبت به روش تحلیلی و دترمینستی،در رویارویی ی انگیزه و چرایی پیدایش تفکر و روش سیستمی  و سپس مفهوم و تعریف سیستم بحث خواهد شد.آن گاه به معرفی روش سیستمی (system methodology)پرداخته می شود و در پایان  نیز به روش برنامه ریزی تعاملی  (interactive planning) به عنوان  یکی از کاربردهای روش سیستمی و نمونه ای از کارهای انجام شده در قالب برنامه ریزی تعاملی-که در ایران صورت گرفته است-اشاره خواهد شد و توصیه های لازم برای به کار گرفتن این روش در تسهیل وتقویت فرایند تغییرو توسعه به علاقه مندان و عاملان تغییر( change agents)تقدیم خواهدشد.

نگرش و روش سیستمی در حل مسائل فرهنگی-اجتماعی؛با توجه به شرایط بومی ایران

قسمت دوم:

1-چرایی و انگیزه نگرش و روش سیستمی

مهمترین دلیل پیدایش نگرش و روش سیستمی-که دانشمندان این رشته نسبت به آن توافق دارند-پیچیدگی هرچه بیشتر مسائل اجتماعی عصر جدید،نارسایی و عدم کارایی برخورد های تحلیلی و دترمینیستی(قطعی)با این مسائل بود.دراینجا ،سعی می کنیم ابتدا ویژگی های نگرش و روش دترمینیستی و تحلیلی را معرفی و نقد کنیم و پس از آن به معرفی نگرش سیستمی و مزایای آن بپردازیم.

نهضت رنسانس،به عصر ماشین انجامید و چنان که "راسل ایکاف"     (russel ackoff) استاد بزرگ فلسفه ی علم و علوم سیستمها و از بانیان تفکر سیستمی معتقد است،"انقلاب صنعتی محصول عصر ماشین است و عصر سیستمها با ظرافت ویژه ای  از عصر ماشین زاییده می شود."  آنچه در این نهضت باعث انقلاب صنعتی و پیدایش ماشین و تکنولوژی گردید،جهان بینی و متدولوژی علمی آن بود.

اساس این بینش و متدولوژی،تحلیلی و مکانیستی و جبری(دترمینیستی)بود.در روش تحلیلی،که آن را روش جزءنگر نیز نامیده اند،عقیده بر این بود که با شناخت اجزای یک شیء می توان به ماهیت و ویژگیهای آن پی برد.به عبارت دیگر،شناخت اجزا،شرط لازم و کافی برای شناخت ماهیت و ویژگیها و رفتار موضوع یا شیء مورد نظر بود.بعنوان مثال،در فیزیک:اتم،در دانش بیولوژی:سلول و در دانش روانشناسی و روانکاوی:"اید"(id)"ایگو"(ego)و(super ego)بعنوان  اجزای اولیه مورد قبول بود.در این نگرش،عنصرتشکیل دهنده هر پدیده،نهایتا عنصر  مادی و فیزیکی است و در نتیجه حقیقت نیز مادی و فیزیکی است و از طریق علم تجربی،فیزیک و پیشرفت آن می توان به حقیقت دست یافت.بر این اساس ،قوانین شیمیایی از قوانین فیزیکی،قوانین حیات از قوانین و اصول علم شیمی،قوانین روانشناسی از قوانین و اصول علم زیست شناسی و پدیده های جامعه شناسی،بر مبنای قوانین روان شناسی قابل حصول و بیان بود.د ر بینش دترمینستی و تحلیلی،روابط بین اجزای موضوع یا شیءمورد مطالعه،رابطه ای ساده ،خطی و یک طرفه بود که خود ناشی از خواص اجرای تشکیل دهنده ی آن شیء می گردید.این رابطه،یک رابطه علی(علت و معلول)بود.برای شناخت روابط علی بین پدیده ها،آزمایشگاههای مجهز تشکیل گردید تا پدیده ها،جدا از تاثیر عوامل محیطی-که می توانست در روابط علی دخالت کند و درحالت کلی ،حتا جدا ازسایر اجزایی که با آن پدیده در تعامل است-مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.قوانینی که در نتیجه ی این آزمایشها  تنظیم گردید بیشتر بدون در نظر گرفتن اثرات اساسی محیط در رفتار و خواص موضوع  مورد مطالعه بود.بعنوان مثال ،قانون سقوط آزاد اجسام ،بدون در نظر گرفتن آثار اصطکاک هوا،،بررسی و فرموله گردید.از این رو ،روابط علی و ثابت فیزیکی ،بعنوان  اساس همه ی قوانین علمی باعث تقویت جهان بینی مکانیکی و جبری(دترمینیستی)شد.بدین ترتیب،پدیده های حیاتی،اجتماعی و تاریخی،همگی اموری جبری،مکانیکی و بر اساس قوانین فیزیکی قابل توصیف  یا تبیین تلقی می گردیدند.در این نگرش،پدیده ها حلقه های زنجیر علت و معلولی تصور می شدند که در آنها بین علت و معلول،رابطه یک طرفه وجود داشت و معلول بر روی علت خود بدون تاثیر بوده و بی گمان علت- معلول-دیگری  بود.  در این نگرش،مفاهیم بسیار و مهم و حیاتی  در زندگی فردی و اجتماعی آدمی همچون هدف،آرمان،مسولیت،اختیار،آنتخاب و آزادی،قابل توجیه وبررسی و تبیین نبود.رابطه بین ابعاد اجتماعی و فیزیکی سیستم،گویی قطع بود و یا اصولا وجود نداشت.این جهان بینی ونگرش بر این پنداراستوار است که هستی و پدیده های آن، هر چند پیچیده به نظر می آیند،ساده هستند،زیرا از اجزای ساده ای تشکیل شده اند و شناخت این اجزا و جمعبندی ویژگیهای آنها برای شناخت کل پدیده کافی است.این نگرش ،تنها دانشی رامورد قبول می داند که کاملا عینیت داشته باشد.به همین علت،ارزش ها،احساسات و اهداف اجتماع را در بررسیهای علمی وارد نمی کند و معتقد است که بررسیهای علمی باید مستقل از ارزشهای پژوهشگر باشد.پژوهشگر باید قلب و احساس خود را،قبل از آغاز تحقیق،در آستانه ی ورود به آزمایشگاه کنار گذارد و همچون یک دوربین عکاسی،،از جریان آزمایس عکس بگیرد.به همین دلیل،چنین تصور می شود که احساس و قضاوت نظام ارزشی پژوهشگر،همانند موتور و چرخ و شاسی یک خودرو ،قابل تفکیک است.مطالعات دانشمندان در اوایل قرن بیستم به وضوح نسان داد که پدیده های حیاتی،اجتماعی و سیاسی،به وسیله روش تحلیلی و بینش دترمینیستی ومکانیستی،قابل تبیین و پیش بینی نیست.بعنوان مثال،پدیده های طببعی-که بسیار پبچبده و مرکب است-آن گونه که علوم در دانشگاه هابه رشته های مختلع تقسیم شده،قابل تفکیک به اجزا و قسمتهای ساده نیست.طبیعت به رشته هاب مختلف مکانیک،فیریک،،شیمی و بیولوژی و...قابل تقسیم نیست.لذا،ار این منظر ،اغلب پدیده ها در طبیعت را می توان در حیطه رشته های متنوع علمی مورد بررسی قرار داد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

یک شنبه 21 آبان 1396برچسب:, :: 1:39 :: نويسنده : *** راه معلم ***

مابرای رسیدن به دموکراسی،بایدازکودکان آغازکنیم ////////////// ///////////////
درباره ی سایت

به سایت اندیشه وهنر معلم خوش آمدید.>>>>>>>>>>>> راه معلم : ماناچاریم دموکراسی راازکودکان آغازکنیم. / تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است./ آموزش دموکراسی ازگفت وگو آغازمی شود./کودکان رابایدبه شنیدن حرف همدیگرعادت دهیم/ وجدان بیدار/ پذیرش منطق /تعادل عقل و احساس / پرهیزازمفت خوری / رعایت قانون جمع / برتری منافع جمعی بر منافع فردی / این تفکر که "هیچکس بدون اشتباه نیست."رابایدبه کودکان بیاموزیم. /// اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی : دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. //// اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی : احزاب، جمعیت‏ها، انجمن‏های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته‌شده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبورکرد.
تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است ..........
">
تازه ها
نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 61
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 125
بازدید ماه : 311
بازدید کل : 5823
تعداد مطالب : 169
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1