اندیشه وهنر معلم
راه معلم: مابایدبرای رسیدن به دموکراسی ازکودکان آغازکنیم،تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است.

  نویسنده : نسرین بهمن پور مشاور

آرامشم رابر هم نزنید.

او مدت هاست دیگر درد برایش درد نیست ، برایش لذتی توأم با آرامش وفرار از تمام دنیای واقعیست . او عاشق صدمه زدن به خودش است ،صدمه ای که من وشما اورا غیر باور وتحمل می دانیم او یک خود آزار است .پدیده ای که مدتهاست گریبان نوجوان وجوان سرزمینمان را فرا گرفته .

هر روزه شاهد پدیده ای هستیم تحت عنوان تیغ زنی ، خود آزاری (self Injury) وبه اصطلاح عوام "خون بازی" براستی این خون بازی چیست ؟از کجا نشأت گرفته ؟ چرااوبا خراش بدن خود ودیدن جاری شدن خون احساس لحظه ای راحتی می کند ؟وچرا وچرا های دیگر ...............



ادامه مطلب ...
دو شنبه 20 شهريور 1396برچسب:, :: 22:38 :: نويسنده : *** راه معلم ***

آسیه سپهری

           

سروهای سبز 
در حصار این 
قلعه ی عجیب 
بالهایشان زخم خورده است
تاب هایشان بریده است 
ولی 
قرض میدهند بال و  پر به دیگری
حسِّ عشق و دوستی 
در مرام سروها، پا به پای آزادگی 
قد کشیده است.

دست و پای سرو گرچه در حصار قلعه است 
نگاه او ولی  بر آسمان 
و برگهای سبز سرو
تاخت میزنند 
     هر چه پیچک نمور تن به هرز داده را،

سرو من
سرو " سبز" وطن
 بال تو
 گر چه خون چکانده و 
زخم خورده است 
لیک،
بر تن وطن 
بال ها بروید از 
  جای زخم های تو
ای
سرو "قرمز" وطن

تقدیم به استاد عبدالفتاح سلطانی وکیل مدافع انسانیت به مناسبت آغزهشتمین  سال زندان بدون مرخصی
 
یک شنبه 19 شهريور 1396برچسب:, :: 18:39 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

نگاهی به نقش نژاد ودین در پیشرفت جوامع


رسول بداقی

امروزه دربرخی گفت وگوها درجامعه ی شریف معلمان دواندیشه ی گوناگون یکی دین ودیگری ملیت ونژاد برای پیشرفت بشر به رقابت گرفته می شود.

برخی ازعزیزان فرهنگی نژاد را دلیل پیشرفت جامعه و دین راعامل سرکوب کننده ی پیشرفت می دانند.وبرعکس.

یکی ازعلمای فلسفه می گوید:

" تفاوت بین نخبگان وافرادمعمولی این است ،که افراد معمولی هرموضوعی را فقط ازیک زاویه بررسی می کنند،اما نخبگان به یک موضوع از زوایای گوناگون می پردازند."..................



ادامه مطلب ...
یک شنبه 19 شهريور 1396برچسب:, :: 18:30 :: نويسنده : *** راه معلم ***

  گفت و گو با معلمی که به جای معلمی سبزی پاک می‌کند. (بخش یکم)
                     هاله صفرزاده                               
دیگر در کوچه پس کوچه‌های شهرک‌های اطراف تهران، اثری از مدارس خودگردان افغان ديده نمي‌شود. مدارسی که در زیرزمین‌ها با همت جوانان باسواد مهاجر افغان برای سوادآموزی کودکان هم‌وطنشان ایجاد شده بود. این مدارس بسته شدند چرا که افغان‌ها باید به کشورشان برمی‌گشتند. در کنار بستن مدارس خودگردان، همان سال‌ها شهرداری ترفندي هم به ان‌جی‌او‌هایي زد که به بچه‌های افغانی درس می‌دادند. گفته بودند بیایید لیست بچه‌های افغان را بدهید تا ما سرانه‌ای به شما بدهیم. بعد هم معلوم شد تمام کسانی که اسمشان را به شهرداري داده بودند به افغانستان برگردانده شدند.
مدارس بسته شدند اما مهاجران به افغانستان برنگشتند یا اگر هم به زور فرستاده شدند بار دیگر با تحمل هزینه‌های گزاف بازگشتند. چرا که در افغانستان ِجنگ‌زده هنوز امنیت وجود ندارد، هنوز کاری نیست که بتوان با آن گذران زندگی کرد. شرایط آنقدر بد است که دشواری‌های زندگی در ایران را به جان می‌خرند و باز می‌گردند و در این گیرودار ِ رفت و آمد و "کارت اقامت"و "مهاجر غیرقانونی" و "دیپورت" و "بازگشت" و ... این کودکان هستند که از تحصیل محروم می‌شوند. این کودکان هستند که به جای درس و تحصیل و بازی..........  

(پایان بخش یکم)



ادامه مطلب ...
جمعه 17 شهريور 1396برچسب:, :: 22:31 :: نويسنده : *** راه معلم ***


 

فرخنده قربانی / داستان                                         

 "روز جهانی عروس"

توی تالارعروسی،زمانی که کنارعلی نشسته بودم،سیمین در گوشم گفت: ماشالا آقا داماد سنگ تموم گذاشته،دامادم که تو دامادا تکه.

تالار سراسر نور وموزیک وشادی بود.علی رویش را از سمت مهمانانی که در حال خوش وبش بااو بودند،به طرف من برگرداند،با لبخند شیرینی که اورا خواستنی تر کرده بود گفت: فردا صبح زود،ماه عسل،همراه پری قصه هام.

ودستم را محکم فشرد،طوری که درد مختصری در انگشتانم احساس کردم،اما دردی بود که طالبش بودم ودلچسب.

مامانم میگه فردا رو استراحت کنین ،پس فردا برین.

علی دستم را به طرف خودش کشید،بایک حرکت او به سویش متمایل شدم،طوریکه صورتش به صورت من نزدیک شده بود،زمزمه وار گفت: قول دادم ،میخوام روز اول عروسیمون یه روز خاص باشه،ماه عسل همراه ‍‍بری قصه هام...............

 

 



ادامه مطلب ...
جمعه 17 شهريور 1396برچسب:, :: 18:15 :: نويسنده : *** راه معلم ***

  گوهران دشت

عبدالرضا قنبری

روزی از پس  روزهای  آینده

ناآمدگان گویند؛

پرستو عاشقانی چند

آسمانی مردمانی

-  به تعداد انگشتان دست در چشم ظاهربین

ولیکن هزاران هزار بیش-

نه در بند آب و نان

نه چسبیده به نام و جان

بل به نام آزادی

گوهران دشت.............



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 16 شهريور 1396برچسب:, :: 11:38 :: نويسنده : *** راه معلم ***

  سرنوشت ِ دلنوشته ها و سر نوشته های هذیانی

شعر / نادر پور خانی

درطوفانِ دَوَرانی ِ حیات/

نشسته بر کشتی جبر /

به انتخاب و اجتناب /

می میرند : /

اوراقی که /

در دستانِ اختیار /

رویانده بودیم./     ....................



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 16 شهريور 1396برچسب:, :: 11:13 :: نويسنده : *** راه معلم ***

  اینجابرای چه کسانی بهارستان است؟!

نویسنده : سپهری

سه شنبه /۱۴ شهریور ۱۳۹۶

اینجا بهارستان است،اما برای چه کسانی بهارستان است؟

 اینجا سازمان برنامه و بودجه است،اما کدام برنامه؟ کدام بودجه؟ وبرای که؟

من درجمع بازنشستگان ...!

 نمی دانم چه چیزی ؛ چه انگیزه ای ؛ چه فکری ؛ چه نفعی ؛ چه کنجکاوی ای ؛وچه

حسی ...  من و چند شاغل دیگر را به میان آنان آورده است ! نه پلاکاردی ؛ نه همراهی برای شعار دادنی !

 یا یک نظاره گرِ صِرف ...!؟



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 16 شهريور 1396برچسب:, :: 11:0 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 داریوش  ترکاشوند

 راستی به دلت چه گفتی؟

امروزپنج مرداد 95 است ، نزدیکی های ساعت ۲در حوالی میدان رسالت گشت میزدم ، به  مغازه ها و دستفروشی های اطراف که نگاه می کردم و به تنهایی خودم می اندیشیدم .یک لحظه حواسم پرت خاطرات دوران دانشجویی شد.
خاطرات اولین میعادگاه عاشقانه مان،خیالات دست دلم را گرفت وکشان کشان برد،تاگذشته های دور!
ذهنم پر خاطره شد. 
 
دهنم پرت آن سیگار توی دستم شد،که پرت کردم تا تو نبینی. اما تودیدی،ومن  به بغض با مزه ات خندیدم، جانم برای شیرینی و دلبریت داشت پرواز می کرد. سنگینی حضورت تنم را می لرزاند ........
 
وامروز که داشتم لای،خاطرات قدیم قدم میزدم، تنها تصویری نا مفهوم و گنگ از تو در ذهنم تداعی می شد مثل یک سایه.....
برای صدمین بار باز از خودم پرسیدم من کجا و این روزهای تهران کجا......؟
آنزمان دنیا را بدون توباور نمی کردم و نمی خواستم. 
نمیدانم چرا بعد از چهارده سال بازسیلاب خیالت رودخانه ی دلم را شست.
تو رفتی،بدون اینکه نشانی از خودبر جای  بگذاری ....!
تو میدانی که  من به خودم بسیار ستم کردم ....؟
امروز وقتی از فرط خستگی،بروی صندلی پارک تکیه زدم که دمی بیاساییم. 
در اوج خیال قطرات اشکی،از چشمانم فروغلتید.
نمیدانم دلیل جاری شدنشان چه بود.
شاید رنج دوران گذشته ای بر باد رفته ،آینده مبهم.... و شاید خاطرات خوش آن روزها همچون مسافری خسته یا دلداده ای شکست خورده پای دلم پینه بسته بود. 
ناگزیرصورتم را ازعابران دزدیم که کسی  اشکها و چهره  ی درمانده ام را نبیند.
فقط،یک سوال بی،جواب در ذهنم مانده بود،آرزو می کردم کاش بودی وهمین یکی را پاسخ می دادی، می خواستم بپرسم،راستی  با آن دلی،که روزی عاشق من بود چه گفتی.....؟
قضاوت سخت است، شایدتوهم غرق آروزهای مشترکمان هستی هنوز! 
اما ،اما آرزویم یکبار دیدن توست.
پایان


ادامه مطلب ...
پنج شنبه 9 شهريور 1396برچسب:, :: 7:15 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

رفیق یکدله غمخوار و یار باید ونیست
فغان چه ها که دراین رزوگارباید و نیست
دگر فریب کهن دوستان به هرزه مخور
که این شراب کهن بی خمارباید و نیست
چراغ تجربه افزون زانکه دربرعقل
نشان بدمنشان آشکارباید و نیست
 
سه شنبه 7 شهريور 1396برچسب:, :: 19:42 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

صفرزاده دبیر مشاور مدارس تهران    

تربیت،فرزندان وخانواده/بخش دوم و پایانی

 1.  کودکان باید قبل از مدرسه رفتن بتوانند کارهای شخصی خود را انجام دهند و بهداشت فردی را رعایت کنند. آنان باید بتوانند خودشان لباس بپوشند. نظافت کنند. ظاهر آراسته و تمیز داشته باشند و کارهای شخصی خودشان را مستقلا انجام دهند. کودکانی که این توانایی را نداشته باشند، از طرف همسالان و اولیای مدرسه مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند.

 

2.  کودکان پیش از دبستان باید بتوانند با همسالان خود و بزرگترها رابطه برقرار کنند. برای این امر والدین می توانند فرصت دیدار با افراد مختلف را برای فرزند خود بوجود آورند. باید فرزندانشان را تشویق کنند تا با همسالان‌شان بازی کرده و از طریق شرکت در گروه آنان نیازهای خود رابرآورده کنند. باید آنان نحوه معاشرت و برخوردهای اجتماعی را بیاموزند. رفتن به مهد و شرکت در کلاس‌های آمادگی این آمادگی ها را تا حد زیادی فراهم می کند.

3.  لازم است والدین روش های صحیح ایجاد نظم در کودکان را بیاموزند. کودکانی که در خانه با رعایت نظم و ترتیب آشنا هستند. سریع‌تر با قوانین انضباطی مدرسه سازگار می‌شوند..............



ادامه مطلب ...
یک شنبه 5 شهريور 1396برچسب:, :: 1:44 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

نادر پورخانی

 

"کلام ِ هذیانیِ خوابِ سپیده دمان" / شعر

 

واژگونگی درد، هم درد است.

کو دُردِ ته ی جام

که جیم کند؛ فرجام را…….



ادامه مطلب ...
یک شنبه 5 شهريور 1396برچسب:, :: 1:37 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 صمد ، یک معلم بود.

عبدالرضا قنبری

     نهم شهریور 1347، رود ارس صمد بهرنگی را در خود فرو برد و به جای آن اسطوره ای به مردم تحویل داد .در باره صمد سخن بسیار گفته شد .آنچه که تردیدی در آن نیست ، ساده و مردمی بودن اوست.او ساده بود و ساده می نوشت و نویسنده ای غیر عادی نبود.شخصیت های داستانش نیز ساده بودند. صمد معلمی که دربرابر کودکان (انسان) احساس " تعهد" می کرد و به شدت نسبت به مسائل دوروبر خود حساس بود .خود را جزئی از جمع می دانست ،نه برتر از آنها و نه جدا از آنها ، نه جلوتر و نه عقب تر." صمد در روستاهای آذرشهر ، همان قدر که برای شاگردانش یک معلم بود، برای پدران آن ها هم یک راهنما بود.او شب ها به خانه بچه ها می رفت و به آن ها سواد می آموخت. خانواده بچه ها اغلب او را به عزا و عروسی و مراسم زیارت رفتن و از زیارت برگشتن دعوت می کردند و اغلب در شام و ناهارهایی که به مناسبت ها ترتیب می یافت ، حاضر می شد. در جشن چهارشنبه سوری و عید نیز با آن ها بود".در هیجده سالگی به عنوان معلم برای تدریس روانه روستاهای آذر شهر شد و.............



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 2 شهريور 1396برچسب:, :: 22:4 :: نويسنده : *** راه معلم ***

فرزندان ،خانواده و تربیت/بخش یکم 

صفرزاده/ ذبیر مشاوره آموزش وپرورش  

 فرزندان تو

فرزندان تو فرزندان تو نیستند

آنان پسران و دختران زندگی در تمنای خویشند

آنها از طریق تو می‌آیند، نه از تو

و با اینکه با تو ‌اند ، به تو تعلق ندارند

ممکن است محبت و عشق خود را به آنها بدهی

ولی افکارت را هرگز، افکارشان متعلق به خودشان است

می‌توانی مثل آنها باشی

اما هرگز نخواه آنها را همانند خود بسازی

ممکن است خانه‌ای برای جسم‌شان بسازی

ولی برای روح‌شان هرگز....................



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 2 شهريور 1396برچسب:, :: 21:50 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

به شاعر عاطفه و مهر ، رضا مقصدی

 تهماسب سهرابی /دبیر آموزش وپرورش رشت

------------------------------------
« ای غم بگو از دست تو آخر کجا باید شدن 
در گوشه میخانه هم ما را تو پیدا می کنی » شهریا ر
-------------------------------------------
آنگه نشینی پیش من
 راز دلت وا می کنی 
چندان کرشمه می روی
 تا در دلم جا می کنی
 
گویم برو آزرده ام
 این نکته حاشا می کنی
چنگت فشارد جان من
 هیچت نه پروا می کنی
 
اندوه را با جان من
 همخانه همجا می کنی
من را میان مردمان
 چون قیس رسوا می کنی
 
تا چند با من این چنین
 اینجا و آنجا می کنی
با این همه د ر جان من
 شوری تو برپا می کنی
 
« ای غم بگو از دست تو آخر کجا باید شدن
 در گوشه میخانه هم ما را تو پیدا می کنی »
 
تهماسب سهرابی- رشت 12 دی 1393


ادامه مطلب ...
سه شنبه 24 مرداد 1396برچسب:, :: 12:37 :: نويسنده : *** راه معلم ***

  

 اشکهای مونا...!  

/ خاطره /

زهرا محمدی /دبیر منطقه ی 17 تهران                            

   

      همیشه اولین و خاص ترین اتفاقات به خوبی در ذهن آدم حک می شود،اولین سال تدریس ام بود .درمنطقه 17 تهران مدرسه راهنمایی فجر اسلام

که بعدها به طلوع فجرتغییر نام داد،تدریس می کردم. هنوز تجربه ی تدریس نداشتم. رشته تحصیلی ام ادبیات فارسی بود ،اما علوم اجتماعی تدریس

می کردم . آخرین روزای سال تحصیلی بود،درهمان سال تلنگری باعث شد،تا خطاهای ناشی از کم تجربگی رو هم درزندگی وهم در تدریس تکرار

نکنم.



ادامه مطلب ...
دو شنبه 23 مرداد 1396برچسب:, :: 21:50 :: نويسنده : *** راه معلم ***


تا ساعت صفر 

عبدالرضا قنبری

 

بر می گردند

 

با ضرب آهنگ پوتین هایشان

 

و در

 

با گلوی فریاد،

 

تا بترسند

 

بندیانی که خوابند و

 

خواب هفت شاه

 

و نقشه می کشند سقوط شان را

 

درهای آهنین حتا

 

رویاهایشان را

 

درفاصله ی صدای قدم هایشان

 

پیش تر نمی برد

 

با گلوی فریاد

 

و حنجره زخمی

 

آمیخته با صدای پوتین و ...رویا

 

برخیز!

 

بازرسی است رفیق

 

دفتر رویاهایت را

 

تا ساعت صفر

 

فرصت داری بخوانی

 

رویا ها

 

از صدای پوتین ها و قدم هایت جلوتر نمی رود.

 

دو شنبه 23 مرداد 1396برچسب:, :: 1:1 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 هنر چیست؟ /زهرا محمدی / دبیر هنر آموزش و پرورش تهران

 چکیده:   

هنر منشاء هستی ست. هنرمند خالق هنر. تاثیر هنر بر روح افراد امری غیر قابل انکارست. آنچه در این پژوهش بدان توجه ویژه می شود ارتباط بین هنر هاست و منشاء ذاتی هنر که می توان از آن به منابع وجود دست یافت. تعامل میان هنر ها می تواند عالم را دگرگون کند تعامل میان انسانها و فرهنگ ها را به وجود میآورد ومی توان از این طریق به منابع ذاتی بیشماری دست یافت. و آثار هنری متفاوتی خلق کرد که یقینا از ویژگی های ارزشمند تری برخوردار بوده و نه تنها از اثرات قبلی هنر بر انسان بهره برد بلکه اثرات دیگری را بوجود آورد. در عین حال تعامل میان هنر ها باعث می شود هنر و پیام هنرمند از حالت تنهایی ایستایی و انزوا خارج شود و در مسیری پویا و سرنوشت ساز قرار گیرد که همانطور که گفته شد باعث خلق آثار خلاقانه تری ست. لازم به ذکرست که روش پژوهش در اینجا روش کتابخانه ایست و از روش تحلیلی- توصیفی مورد مطالعه قرار گرفته است.    ................................



ادامه مطلب ...
شنبه 21 مرداد 1396برچسب:, :: 19:5 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

درسی ازخشت /  خاطره /   امید ناصحی فر

چند سال پیش مدیر یکی از مدارس راهنمایی اسلامشهر بودم، در دوازدهم اردیبهشت،روز ملی معلم یکی از دانش آموزان مدرسه ی ما یک کار شیطنت آمیز کرد. اویک آجر کادو کرده بود، به عنوان هدیه ی این روزبرای معلم  روی میز گذاشته بود تا به این وسیله همکلاسی های خودش را بخنداند ومعلم خود را مسخره کند.

معلم پس از  ورود به کلاس ،متوجه کادو روی میز شده بود.بچه ها ضمن تبریک روز معلم از او خواسته بودند، کادو روی میز را باز کند.

او پس از سپاس فراوان از دانش آموزان ،با دیدن آجری که به عنوان هدیه در کاغذ زیبایی پیچیده شده بود،بسیار ناراحت شده وبا قهر و ناراحتی از کلاس بیرون آمده و وارد دفتر شد.................



ادامه مطلب ...
جمعه 20 مرداد 1396برچسب:, :: 17:7 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 منوچهرآقابیگی /خاطره                                    

  یک مدرسه ،یک طناب 

دانش آموزی که به آموزگارش درس اخلاق آموخت.

اولین سال خدمتم سال 1366 همزمان بود با شدت گرفتن جنگ ایران و عراق به این سبب بیشتر مدارس آموزگار نداشتند،ویا با تعداد دانش آموزان زیاد و یک آموزگار دایر بودند.

من و دوستم چون میانه های آذرماه جذب آموزش و پرورش شدیم، در نتیجه ما را به دورترین روستا فرستادند که جاده خاکی  داشت و باید نیم ساعتی پیاده روی می کردیم،تا به مدرسه می رسیدیم .

بعد از یک ماه تدریس در مدرسه به ما گفتند چون بیشتر آموزگاران به جبهه رفته اند، یکی از شما باید به روستای دیگری برود.................



ادامه مطلب ...
شنبه 14 مرداد 1396برچسب:, :: 9:39 :: نويسنده : *** راه معلم ***
مابرای رسیدن به دموکراسی،بایدازکودکان آغازکنیم ////////////// ///////////////
درباره ی سایت

به سایت اندیشه وهنر معلم خوش آمدید.>>>>>>>>>>>> راه معلم : ماناچاریم دموکراسی راازکودکان آغازکنیم. / تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است./ آموزش دموکراسی ازگفت وگو آغازمی شود./کودکان رابایدبه شنیدن حرف همدیگرعادت دهیم/ وجدان بیدار/ پذیرش منطق /تعادل عقل و احساس / پرهیزازمفت خوری / رعایت قانون جمع / برتری منافع جمعی بر منافع فردی / این تفکر که "هیچکس بدون اشتباه نیست."رابایدبه کودکان بیاموزیم. /// اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی : دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. //// اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی : احزاب، جمعیت‏ها، انجمن‏های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته‌شده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبورکرد.
تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است ..........
">
تازه ها
نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 33
بازدید کل : 5496
تعداد مطالب : 169
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1