اندیشه وهنر معلم
راه معلم: مابایدبرای رسیدن به دموکراسی ازکودکان آغازکنیم،تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است.

  گفت و گو با معلمی که به جای معلمی سبزی پاک می‌کند. (بخش یکم)
                     هاله صفرزاده                               
دیگر در کوچه پس کوچه‌های شهرک‌های اطراف تهران، اثری از مدارس خودگردان افغان ديده نمي‌شود. مدارسی که در زیرزمین‌ها با همت جوانان باسواد مهاجر افغان برای سوادآموزی کودکان هم‌وطنشان ایجاد شده بود. این مدارس بسته شدند چرا که افغان‌ها باید به کشورشان برمی‌گشتند. در کنار بستن مدارس خودگردان، همان سال‌ها شهرداری ترفندي هم به ان‌جی‌او‌هایي زد که به بچه‌های افغانی درس می‌دادند. گفته بودند بیایید لیست بچه‌های افغان را بدهید تا ما سرانه‌ای به شما بدهیم. بعد هم معلوم شد تمام کسانی که اسمشان را به شهرداري داده بودند به افغانستان برگردانده شدند.
مدارس بسته شدند اما مهاجران به افغانستان برنگشتند یا اگر هم به زور فرستاده شدند بار دیگر با تحمل هزینه‌های گزاف بازگشتند. چرا که در افغانستان ِجنگ‌زده هنوز امنیت وجود ندارد، هنوز کاری نیست که بتوان با آن گذران زندگی کرد. شرایط آنقدر بد است که دشواری‌های زندگی در ایران را به جان می‌خرند و باز می‌گردند و در این گیرودار ِ رفت و آمد و "کارت اقامت"و "مهاجر غیرقانونی" و "دیپورت" و "بازگشت" و ... این کودکان هستند که از تحصیل محروم می‌شوند. این کودکان هستند که به جای درس و تحصیل و بازی..........  

(پایان بخش یکم)



ادامه مطلب ...
جمعه 17 شهريور 1396برچسب:, :: 22:31 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

صفرزاده دبیر مشاور مدارس تهران    

تربیت،فرزندان وخانواده/بخش دوم و پایانی

 1.  کودکان باید قبل از مدرسه رفتن بتوانند کارهای شخصی خود را انجام دهند و بهداشت فردی را رعایت کنند. آنان باید بتوانند خودشان لباس بپوشند. نظافت کنند. ظاهر آراسته و تمیز داشته باشند و کارهای شخصی خودشان را مستقلا انجام دهند. کودکانی که این توانایی را نداشته باشند، از طرف همسالان و اولیای مدرسه مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند.

 

2.  کودکان پیش از دبستان باید بتوانند با همسالان خود و بزرگترها رابطه برقرار کنند. برای این امر والدین می توانند فرصت دیدار با افراد مختلف را برای فرزند خود بوجود آورند. باید فرزندانشان را تشویق کنند تا با همسالان‌شان بازی کرده و از طریق شرکت در گروه آنان نیازهای خود رابرآورده کنند. باید آنان نحوه معاشرت و برخوردهای اجتماعی را بیاموزند. رفتن به مهد و شرکت در کلاس‌های آمادگی این آمادگی ها را تا حد زیادی فراهم می کند.

3.  لازم است والدین روش های صحیح ایجاد نظم در کودکان را بیاموزند. کودکانی که در خانه با رعایت نظم و ترتیب آشنا هستند. سریع‌تر با قوانین انضباطی مدرسه سازگار می‌شوند..............



ادامه مطلب ...
یک شنبه 5 شهريور 1396برچسب:, :: 1:44 :: نويسنده : *** راه معلم ***

فرزندان ،خانواده و تربیت/بخش یکم 

صفرزاده/ ذبیر مشاوره آموزش وپرورش  

 فرزندان تو

فرزندان تو فرزندان تو نیستند

آنان پسران و دختران زندگی در تمنای خویشند

آنها از طریق تو می‌آیند، نه از تو

و با اینکه با تو ‌اند ، به تو تعلق ندارند

ممکن است محبت و عشق خود را به آنها بدهی

ولی افکارت را هرگز، افکارشان متعلق به خودشان است

می‌توانی مثل آنها باشی

اما هرگز نخواه آنها را همانند خود بسازی

ممکن است خانه‌ای برای جسم‌شان بسازی

ولی برای روح‌شان هرگز....................



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 2 شهريور 1396برچسب:, :: 21:50 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 هنر چیست؟ /زهرا محمدی / دبیر هنر آموزش و پرورش تهران

 چکیده:   

هنر منشاء هستی ست. هنرمند خالق هنر. تاثیر هنر بر روح افراد امری غیر قابل انکارست. آنچه در این پژوهش بدان توجه ویژه می شود ارتباط بین هنر هاست و منشاء ذاتی هنر که می توان از آن به منابع وجود دست یافت. تعامل میان هنر ها می تواند عالم را دگرگون کند تعامل میان انسانها و فرهنگ ها را به وجود میآورد ومی توان از این طریق به منابع ذاتی بیشماری دست یافت. و آثار هنری متفاوتی خلق کرد که یقینا از ویژگی های ارزشمند تری برخوردار بوده و نه تنها از اثرات قبلی هنر بر انسان بهره برد بلکه اثرات دیگری را بوجود آورد. در عین حال تعامل میان هنر ها باعث می شود هنر و پیام هنرمند از حالت تنهایی ایستایی و انزوا خارج شود و در مسیری پویا و سرنوشت ساز قرار گیرد که همانطور که گفته شد باعث خلق آثار خلاقانه تری ست. لازم به ذکرست که روش پژوهش در اینجا روش کتابخانه ایست و از روش تحلیلی- توصیفی مورد مطالعه قرار گرفته است.    ................................



ادامه مطلب ...
شنبه 21 مرداد 1396برچسب:, :: 19:5 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 زندگی پر از نشاط ایرانیها

      شهرام بیکی / یزد                    

آیا  می دانید چرا ما ایرانی ها  اینقدر شادیم و دیگران  از ته دل حسرت زندگی ما را می خورند ؟

   بیایید ببینیم  یک روز یک ایرانی چگونه سپری می شود :

صبح که بیدار می شویم خسته به نظر نمی رسیم چون همسایه ها تا آخر شب بیدارند و سر و صدای آنها خواب راحت را از ما نمی گیرد .آنها پیوسته به ما یاد آوری می کنند که بیدارند ، مراقب  همه چیز هستند و ما باید بدون نگرانی راحت بخوابیم . وقتی به سراغ صبحانه می رویم چند لقمه بیشتر از گلویمان پایین نمی رود چون بهترین نعمت خداوند به بشر یعنی گندم آنچنان به نان تبدیل شده است که یا آنقدر خشک است که دندانهایمان قدرت جویدن آنرا ندارد یا از بس خمیر است از دهانمان آویزان می شود . بهر حال این نوع نان پختن در کشور ما مزیت های زیادی دارد که مهمترین آن قوی شده ماهیچه های فک و صورت است . لباسها را پوشیده و از خانه خارج می شویم اما تعجب نمی کنیم که همسایه باز هم ماشینش را جلوی درب گاراژ ما پارک کرده است و ما باید نیم ساعتی منتظر.................



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 7 ارديبهشت 1396برچسب:, :: 17:35 :: نويسنده : *** راه معلم ***

  سهیل میرزایی    

دبیرهنرستان کشاورزی مهرگان  ناحیه  ی 3 کرمانشاه ،کارشناس ارشدکشاورزی

بررسی آئین‌‌های ایرانیان باستان ونقش دین زرتشت درساختاراجتماعی وفرهنگی وارتباط آن با کشاورزی

چکیده

در دوره‌ای که ما زندگی می‌کنیم با تمام ادعاها و اکتشافات و نوآوری‌ها باز هم دچار ناتوانی‌هايي در ادارۀ مشکلات زندگی و عواقب کارهای خود هستیم. کشورها وا قوامی که ازلحاظ مادی و درآمد ملی در رده‌های بالای آماری قرار دارند، اما باز مشکلات روحی و روانی گریبان‌گیر آنهاست. در جای دیگر مشکلات زیست محیطی وآلودگی هوا  آنقدر شدید است که نفس کشیدن هم مشکل است، بحران‌ها و فقر غذايي در جایی دیگر از کره خاکی بیداد می‌کند. اما هدف از نوشتن این مقاله که بروش تحقیق کتابخانه‌ای است، بیان این مطلب است که ایرانیان باستان  چطور در زمانی که سرزمین‌ها وکشورهای زیادی حد و مرز و  مدنیت مشخصی نداشتند،  به علوم زمان خود و حتی خیلی جلوتر از دیگر قوم ها زندگی می کردند و در قالب  معادلات دقیق ستاره‌شناسی و علمی و فنون پیشرفته کشاورزی و اجتماعی دست به تدوین یکسری تعلیمات و قوانین زدند که توانستند سعادت و کامیابی را برای مردم خود  و حتی ديگر ممالک دنیا به ارمغان بیاورند، کارهایی که بزرگان دنیا خواسته و ناخواسته به آن اذعان داشته‌اند. کاوش .............



ادامه مطلب ...
سه شنبه 5 ارديبهشت 1396برچسب:, :: 22:54 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

کبوترهاآب ندارند!

عبدالرضا قنبری صادق هدایت

خانه ی هدایت در تهران خیابان  کوشک،(نزدیک میدان فردوسی) قرار دارد. خانه ای که حتا نسبت به معماری خانه های امروز نیز بزرگ و زیبا ست. خانه ای با معماری رایج هشتاد و نود سال پیش تهران، با ایوان و حیاط درختکاری شده و دلباز، که البته امروز دیگر از درختانش، که هدایت با دست های خود در زمین حیاط  کاشته ،اثری نیست.



ادامه مطلب ...
دو شنبه 20 فروردين 1396برچسب:, :: 23:42 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

 مانیفست هفته بیجاری  /  اسدالله حیرانی 

 

بازهم انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در راه است. دوباره سینه های بسیاری برای پیروزی یک جناح سیاسی یا کاندیدایی خاص، چاک می خورد و نوحه خدمت به خلق الله با سماعی عارفانه، دم گرفته می شود. 

یک بار دیگر هرآرزوپخته ای برای سوارشدن بر سمند راهوارآرزوهای خود، آسمان ریسمان می کند تا بلکه ثابت نماید نسخه اصلی گنج، همان است که او درآستین دارد. 

یکی برای وصال شاهد آرزو، خود را به ریش اصولگرایی می بندد و دلواپس هوس هایی می شود که در نهانخانه آمال خود، پخته است. آن دیگری باژگونه غش می کند و چپ و راست دل ریسه می رود تا اصلاحات را در قاب منافع شخصی و آرمان های خود به تصویر بکشد. افرادی دیگری نیز هستند که سوگندنامه برائت از هرگونه مرام سیاسی و تعلق حزبی را با گردنی افراخته به عنوان سند افتخار خویش جار می زنند تا سرمایه ارزان صعودشان به قله سیاست قرارگیرد. .................


ادامه مطلب ...
سه شنبه 8 فروردين 1396برچسب:, :: 1:43 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

نسرین بهمن پور / کرج                

رنگ خاکستری شهر من !

آیا ترس وفقدان احساس در آنها موج می زند که آسمانش هم در خشندگیش را از دست داده . 

اصلا خصوصیت خاکستری ها بی تفاوتی است   ، عدم مشارکت ، سستی وتنبلی وانزواست . وهر کس از کنار هم نوعش می گذردو انگار هم شعوری نمی یابد  . خواه زن ، مرد ، کودک ، کودک کار ودست فروشی تنها یا مردمی عجول برای رسیدن به محل کار با دستمزدی هرچند ناچیز.
آیا ما اسرار آمیز شده ایم ودر دل این رنگ گسترده شده ایم . شاید به دنبال انتقام از خودیم یا شاید فرار از تمام واقعیت هایی که عاملش بودیم ولی اکنون ناتوان در تقابل با آن ،این من ،این خود، من خودی که تیرگی درونش اجازه دوست داشتن وزیبایی را نمی دهد اگر هم بدهد از سر نیاز است . یا شاید ما مردمانی هستیم که دوست داریم زیرک ودست نیافتنی باشیم . تا نشان دهیم زیبای ها برایمان مفهومی ندارد . 


ادامه مطلب ...
چهار شنبه 25 اسفند 1395برچسب:, :: 19:1 :: نويسنده : *** راه معلم ***

  میل به خلاقیت  / فریده آژیر                    

میل به خلاقیت در تمام طول تاریخ ودر میان تمام جوامع بشری دیده می شود ،خلق اسطوره ها در فرهنگ های گوناگون بیانگر این میل است .میل به خلق کردن،لذت از آفرینش ومیل به تصاحب مخلوق است،این عواطف در تجربه ما نمایان است .حس لذت بردن ورضایت از فرایند خلاقیت بخشی از همه تجارب ماست ،ممکن است این تجربه یافتن راه حل برای مشکلی باشد .یا نوشتن مقاله ای که درک مارا گسترش داده است ویا ساختن قطعه ای موسیقی ...................



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 18 اسفند 1395برچسب:, :: 19:4 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

به گناه زن بودن !  

نسرین بهمن پور کرج 

حالا او دیگر نگاهش به دنیا نگاهی پرسشگرانه است. چرا من را باید دیگران برای عشق انتخاب کنند؟ چرا در پستوی خانه دل ، آن را پنهان  کنم ودر تنها ترین تنهاییم اشک بریزم؟ چرا باید به جرم زن بودن ،کودکیم  باکلمه ی " تو یک دخترهستی" نباید و نباید ها تباه شود. نبایدهایی که برای جنس دیگر امتیاز است .خنده هایم با نگاه سنگین او (مرد) به لبم بخشکد چرا که خنده زن نباید دیده شود . بازی های کودکانه ام بخاطر وجود جنس زنانه ام باید ممنوع شود،



ادامه مطلب ...
دو شنبه 16 اسفند 1395برچسب:, :: 21:44 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

فریده آژیر / دبیر آموزش و پرورش     

 

منشامطالعات نوین درزمینه فراگیری کودک «عصرنوزایی»

 در عصر نوزایی قرن  16-17-18جهان فلسفه عرصه بحث وجدلی بود ،که میان تجربه گرایان ازیک سو وخردگرایان از سوی دیگر در گرفته بود .آرا  وعقاید هردو  گروه اثرات خاصی در نحوه بررسی روانشناسی زبان وفراگیری زبان کودک بر جای نهاد .

مکتب تجربه گرایان : این مکتب فلسفی ،رهآوردی بریتانیایی است ،واز "جان لاک" تا "دیوید هیوم" دنبال می شود،این فلسفه منشا کلیه دانش بشری را تجربه می داند .



ادامه مطلب ...
شنبه 7 اسفند 1395برچسب:, :: 20:5 :: نويسنده : *** راه معلم ***

نادر پور خانی / گیلان                                   

نقدی بر یک گفتار 

دوستان! معلمین فرهیخته!

 دگربار از همه ی مخلصین می خواهم وجیزه ی این برادر کوچک خویش را با نگاه ارام_ سوای پیش داوری های معمول_ بخوانند؛ وبعد از آن،  کلام دیگری نخواهم داشت:

متن ذیل پاسخ عزیزی ست؛که فرموده بود:همه ی مشکلات وطن از علوم انسانی ماست!

و صاحب این قلم در پاسخش آورد: .............



ادامه مطلب ...
جمعه 6 اسفند 1395برچسب:, :: 21:59 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 من به تنگ آمده ام :

مهسا غلامعلی زاده،22 ساله ، فرزند خانواده ای فرهنگی(پدر و مادر هردو فرهنگی) ساکن کرج، لیسانس حقوق ازدانشگاه تهران، که رنج هموطنان، روحش را آزرده است،قلم برداشته وبه تاوان گناه ناکرده جوهرقلم و اشک دیده را درهم آمیخته وبرقلب صاحب دلان ، به سان تار نوازندگان زبردست و بااحساس ،آهنگی اندوهگین نواخته است،به سنگینی اندوه دردمندان ایران زمین ورنجبران تاریخ بشر،اینک بخوانیم تا بدانیم :

بنی آدم اعضای یک پیکرند    که د رآفرینش زیک گوهرند

چو عضوی به دردآورد روزگار    دگر عضو هارا نماند قرار

توکز محنت دیگران بی غمی     نشاید که نامت نهند آدمی

راستي تا به حال از خودمان پرسيده ايم "مرکزاحساس " ما كجاست؟اينكه چه شود تا جان بر كف دست،گلوله پيش رويمان و باتوم از پشت سرمان به خيابانها دل ببنديم وتا رسيدن به خواسته هايمان دلتنگ خانه نشويم؟..............



ادامه مطلب ...
دو شنبه 25 بهمن 1395برچسب:, :: 23:45 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

رشد جامعه شناسی ادبیات درایران

   نویسنده : فریده آژیر    

 

جامعه شناسی ادبیات درغرب حوزه جا افتاده ای  است ،که با وجود چهره های بارزی همچون آرنوند هاورز،جورج لوکاچ،لوسین گلدمن،والتربنیامین ،ژاک دریدا و غیره توانسته اند هم به غنای دانش ادبی یاری رسانند، وهم به شناخت عمیق از رشد اندیشه وتحولات  اجتماعی بیافزایند .

در ایران به جز چند چهره ی شناخته شده هم چون  امیر حسن آریان پور ،علی اکبر ترابی ،جعفر پوینده که عمدتا به ترجمه ی آثار مربوط به جامعه شناسی ادبیات پرداخته اند، زیرا جامعه شناسی ادبیات ایران چندان گسترده نبوده است. ......................



ادامه مطلب ...
یک شنبه 24 بهمن 1395برچسب:, :: 17:54 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 

وظیفه ی اجتماعی معلمان درکلاس درس چیست؟

نشانی سانسور شده ی این مقاله در سایت آفتاب

رسول بداقی                               

وظیفه ی اجتماعی وتاریخی معلمان درکلاس فقط تدریس کتاب های درسی نیست.

میلیونها انسان درکره ی زمین هست،که معادلات ریاضی را نمی دانند،پایتخت دهها کشور را نمی دانند،نمی دانند،ابرهای باران زا چه نام دارند ،ویاچه رنگی هستند،نمی دانند گستره ی حکومت فلان سلسله ی پادشاهی ازکجاتاکجا بوده است،نمی دانندبازها واسیدهاچه نقشی درهستی دارند،نمی دانند،منظومه شمسی چندسیاره دارد،حتانمی دانند،قلب شان درسمت چپ است یاراست،امامی دانند ،کدام همسایه دوش سرگرسنه بربالین نهاده است،اندکی ازنان شب شان را باآنها قسمت می کنند.................



ادامه مطلب ...
یک شنبه 24 بهمن 1395برچسب:, :: 17:35 :: نويسنده : *** راه معلم ***

 غفار دیندار ،معلم    

سرزمین ما

سرزمین ما،سرزمین بزرگ ، زیبا وثروتمندی است. کشور ما در آستانه ی یک

تحول بزرگ وعمیق است. مردم ما بیش از یک صد سال است، که برای استقرار

دموکراسی ، حاکمیت قانون ، آزادی بیان و اندیشه و حقوق بشر مبارزه می

کنند؛ اما هنوز به خواسته های دست نیافته اند؛ اما این یک حقیقت تاریخی است، که

در آخرین مرحله و فاز گذار به دموکراسی هستیم.



ادامه مطلب ...
جمعه 22 بهمن 1395برچسب:, :: 21:6 :: نويسنده : *** راه معلم ***

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

مابرای رسیدن به دموکراسی،بایدازکودکان آغازکنیم ////////////// ///////////////
درباره ی سایت

به سایت اندیشه وهنر معلم خوش آمدید.>>>>>>>>>>>> راه معلم : ماناچاریم دموکراسی راازکودکان آغازکنیم. / تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است./ آموزش دموکراسی ازگفت وگو آغازمی شود./کودکان رابایدبه شنیدن حرف همدیگرعادت دهیم/ وجدان بیدار/ پذیرش منطق /تعادل عقل و احساس / پرهیزازمفت خوری / رعایت قانون جمع / برتری منافع جمعی بر منافع فردی / این تفکر که "هیچکس بدون اشتباه نیست."رابایدبه کودکان بیاموزیم. /// اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی : دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. //// اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی : احزاب، جمعیت‏ها، انجمن‏های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته‌شده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبورکرد.
تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است ..........
">
تازه ها
نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 87
بازدید ماه : 273
بازدید کل : 5785
تعداد مطالب : 169
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1